Одруження з іноземцем в Україні

Одруження з іноземцем в Україні


Ви знайшли кохання в іншій країні і вирішили одружитися? Що ж, ми щиро за Вас раді :) Ви вирішили узаконити стосунки в Україні? Ми раді ще більше, бо, як демонструє практика, в Україні процедура реєстрації шлюбу суттєво простіша, ніж у більшості держав світу, хоч і має ряд своїх нюансів.

Тому, щоб не перетворити  одруження на бюрократичну каторгу, пропонуємо читачам вивчити для себе чинний порядок, щоб не бігати пізніше туди-сюди, дозбируючи документи, і не оббивати пороги вітчизняних РАЦСів із щоразу новими труднощами і запитаннями.

Процедура «змішаного шлюбу» (умовна назва шлюбу, коли наречені – громадяни різних держав) існує звичайна і прискорена. Різниця між ними – в першу чергу у тривалості: звичайна займе у вас орієнтовно 1,5 місяці, а прискорену можна організувати приблизно за тиждень.


Алгоритм дій при звичайній процедурі виглядатиме наступним чином:

·         Звернення до обласного відділу РАЦС з необхідними документами;

·         Отримання супровідного листа з обласного відділу РАЦС;

·         Звернення до районного відділу РАЦС (саме «нижчі» районні відділи безпосередньо проводять реєстрацію шлюбів) та написання заяви на реєстрацію шлюбу;

·         Призначення дати реєстрації шлюбу (через місяць після подачі заяви);

·         Отримання висновку з Державної міграційної служби України (далі – ДМС);

·         Реєстрація шлюбу та отримання свідоцтв про шлюб.


Покроково прискорена процедура відбувається так:

·         Звернення до обласного відділу РАЦС з необхідними документами;

·         Отримання супровідного листа з обласного відділу РАЦС разом з висновком ДМС;

·         Запис на послугу «Шлюб за добу»;

·         Реєстрація шлюбу та отримання свідоцтва про шлюб (у двох примірниках).

А тепер розглянемо усі перелічені кроки детально.

Відвідини обласного РАЦСу – це завжди обов’язкова стадія одруження саме з іноземним громадянином. Українські пари одразу звертаються напряму в районний РАЦС. Обов’язковою є особиста присутність обох наречених.


Які документи потрібні?

1)      Оригінали паспортів нареченого та нареченої. Для українського громадянина – внутрішній паспорт, для іноземця – той, за яким перетинали кордон України.

2)      Переклади паспорта іноземця у двох примірниках: один – засвідчений печаткою перекладача, другий – засвідчений нотаріально.

3)      Якщо хтось із наречених раніше перебував у шлюбі – документ, який підтверджує припинення цього попереднього шлюбу, а саме: свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу (або про визнання його недійсним), висновок РАЦС про анулювання попереднього актового запису про шлюб, свідоцтво про смерть.

Зверніть увагу на те, щоб подані вами документи відповідали вимогам законодавства.

Рішення суду повинно:

·         бути таким, що набрало законної сили. Як правило, цей факт підтверджується відповідним штампом і печаткою суду;

·         бути легалізованим або апостильованим, якщо рішення винесено іноземним судом.

Інші документи про припинення попереднього шлюбу (свідоцтва, тощо), видані компетентними органами іноземної держави, повинні бути легалізовані у встановленому законом порядку або апостильовані і перекладені на українську мову (переклад повинен бути засвідчений нотаріально).


Які подальші дії?

Із переліченими документами пара звертається до обласного РАЦС (у Львові – це відділ за адресою вул. Дорошенка, 23. Прийомні дні і години – вівторок та четвер, 10:00 – 13:00) для проходження перевірки документів та співбесіди. Начальник відділу РАЦС направляє запит до ДМС з метою перевірки того, чи законно іноземець перебуває в Україні і скільки днів таке перебування ще може тривати.

Як правило, відповідь ДМС надає протягом 10 робочих днів. У випадку, якщо пара планує брати участь у проекті «Шлюб за добу», відповідь слід чекати 5 робочих днів. Саме для ДМС передається один з примірників перекладеного паспорта іноземця. Інший примірник згодом повертають наречним.

За усталеною практикою, якщо пара планує одружуватися у звичайному порядку, то запит подає не обласний, а районний відділ РАЦС.

Мета цих перевірок – встановити законність перебування іноземця в Україні на час реєстрації шлюбу. За їх результатами пара отримує 2 документи: ДМС видає висновок про те, скільки днів іноземець ще має право перебувати в Україні, щоб одружитися, а обласний РАЦС – лист, у якому вказано актуальний сімейний стан іноземця з відміткою про те, що громадянин повідомлений про правові наслідки недійсності шлюбу у разі, якщо він надав неправдиву інформацію про себе і свій статус.


Шлюб за добу

«Шлюб за добу» існує в Україні вже майже рік – від літа 2016. Оскільки проект є експериментальним, то функціонує він не у всіх містах України. Станом на дату публікації цієї статті, як повідомляє Міністерство юстиції України, послуга доступна у Одесі, Сєвєродонецьку, Маріуполі, Києві, Львові, Херсоні, Дніпрі, Луцьку, Миколаєві, Кам’янець-Подільському, Рівному, Харкові, Ужгороді, Чернівцях, Івано-Франківську, Чернігові, Сумах і Тернополі.

Послуга є платною і здійснюється за участі державного підприємства-посередника. До прикладу, у Львові «шлюб за добу» можна зареєструвати через Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, стадіон «Арена Львів» або музей народної архітектури та побуту «Шевченківський гай».

Вартість такої прискореної реєстрації відрізняється, залежно від посередника, і становить орієнтовно 2,5 тисячі гривень у будній день та 3,5 тисячі – у вихідні та свята. Сума включає в себе вартість послуг відділу РАЦС, вартість послуг посередника та державне мито за реєстрацію шлюбу.

Пара, яка бажає одружитися у прискореному порядку, укладає договір з посередником (див. вище). Також заповнюється спільна заява від наречених про реєстрацію шлюбу і оплачується збір за послугу.

З усім цим пакетом документів (висновки з РАЦС, з ДМС, переклад паспорта, квитанція про сплату збору, договір та заява) пара прямує до районного РАЦСу за місцем знаходження посередника. Саме там і відбувається державна реєстрація шлюбу.

Уважно читайте документи, які підписуватимете при реєстрації (актовий запис про шлюб), слідкуйте, щоб у них не було механічних помилок.

Після реєстрації шлюбу молодому подружжю видаються два свідоцтва про шлюб – для нареченого та нареченої.


Часті запитання

1.   Які відмітки в паспортах нам поставлять?

Такі звиклі для українців штампи про сімейний стан на 10-ій сторінці паспорта з жовтня 2016 року не ставляться взагалі. Так, у вашому паспорті не буде ні штампу про одруження, ні про розірвання шлюбу. Ваш громадянський стан підтверджується відповідним свідоцтвом – про шлюб або про розірвання шлюбу.

Однак, якщо громадянин України бажає змінити прізвище після одруження (як це часто роблять жінки), то у такому разі працівник РАЦС поставить штамп про те, що паспорт підлягає обміну протягом місяця з моменту реєстрації шлюбу.

2.       Чи потрібні свідки при реєстрації шлюбу?

Ні. Звісно, ви можете домовитися про урочисту церемонію, запросити гостей, дружок і т.д. – це питання ваших побажань, а не вимоги закону.

3.       Якщо я був(-ла) одружений (-а) раніше кілька разів, мені потрібно мати документи про всі попередні шлюби?

Ні, достатньо тільки документа, що підтверджує завершення останнього шлюбу.

4.       Якщо іноземець не був раніше одружений, який документ йому потрібно подати?

У такому разі іноземець подає лише паспорт і його переклад. Чинним законодавством не передбачена вимога інших документів (довідок про підтвердження сімейного стану тощо).

5.       Якщо наречена вагітна, ми маємо право на прискорену реєстрацію шлюбу?

Так, маєте. І можете таким чином зекономити кошти, адже «шлюб за добу» для вас необов’язковий.

Звертаємо увагу, що факт вагітності нареченої повинен бути документально підтверджений. Слідкуйте, щоб на медичній довідці були наявні підписи та печатки – лікуючого лікаря, завідуючого та обов’язково печатка самого лікувального закладу.

 

Якщо у Вас є запитання Юрист допоможе Вам


Ірена Найда