Ліквідація фізичної особи підприємця

Припинення підприємницької діяльність фізичної особи (далі – ФОП) можливе з наступних причин:

– прийняття рішення ФОП про припинення підприємницької діяльності;

– смерті ФОП;

– визнання ФОП недієздатною, обмежено дієздатною, померлою або безвісно відсутньою за рішення суду;

– винесення судом рішення про припинення підприємницької діяльності у зв’язку з визнанням ФОП банкрутом, здійснення нею діяльності, яка заборонена законом, неподання нею протягом встановлених строків податкової звітності, тощо.

Процедура та порядок ліквідації ФОП

В даній публікації ми детально проаналізуємо процедуру припинення діяльності ФОП на підставі її рішення (далі – ліквідація ФОП).

Умовно процедуру ліквідації ФОП можна поділити на два окремих етапи, перший з яких – подання державному реєстратору необхідного пакету документів на проведення держреєстрації ліквідації ФОП, і другий – проведення органами ДФС податкових перевірок на предмет відсутності заборгованості ФОП зі сплати податків, зборів та соціального внеску.

З прийняттям ВР України у липні 2014 року Закону України № 1258-18 значно спростилася процедура ліквідації ФОП, адже вона триватиме, по суті, всього один день. Нагадаємо, що раніше ця ж процедура могла затягуватися до 3 місяців, оскільки запис до ЄДР про припинення діяльності ФОП вносився реєстратором лише після отримання всіх довідок про відсутність заборгованості від органів ДФС та Пенсійного фонду.

Документи необхідні для ліквідації ФОП

Сьогодні, для проведення держреєстрації ліквідації ФОП необхідно подати лише заповнену (машинодруком або власноручно) реєстраційну картку (форма 12), а також пред’явити держреєстратору паспорт (якщо реєстраційна картка подається особисто ФОП) або довіреність (якщо від імені ФОП діє представник). Натомість, держреєстратор в той же день або на наступний (але не пізніше) вносить до ЄДР відповідний запис про проведення реєстрації припинення діяльності ФОП за її рішенням,  з одночасним переданням в порядку взаємного обміну інформації про припинення територіальним органам ДФС, Пенсійного фонду та видає повідомлення про внесення такого запису.

Зауважимо, що після проведення реєстрації припинення підприємницької діяльності, ФОП, однак, все ще продовжує знаходитись на обліку у контролюючих органах як платник податків, що отримував певний дохід від здійснюваної ним підприємницької діяльності. Відтак, така особа, з метою забезпечення проведення остаточних розрахунків зі сплати податків, зобов’язана подати відповідному територіальному органу ДФС податкову декларацію за звітний рік, в якому було проведено реєстрацію припинення ФОП.

Ліквідація ФОП на єдиному податку

Підставою для зняття ФОП з обліку платників податку є відповідне повідомлення про проведення припинення ФОП за її рішенням. Після отримання такого повідомлення відповідні територіальні органи ДФС зобов’язані призначити та провести у встановлені строки позапланову документальну перевірку ФОП щодо правильності нарахування та сплати податків та єдиного соціального внеску. За результатами проведеної перевірки (якщо у ФОП немає жодних податкових заборгованостей) видаються дві довідки – про зняття з обліку платника податку (форма 12-ОПП) і довідка про відсутність заборгованостей по сплаті ЄСВ (форма 3-ЄСВ). Згідно закону вказані довідки повинні бути видані протягом 5 робочих днів після зняття з обліку платника податку (3-ЄСВ протягом 3 робочих днів). Крім цього, необхідно закрити усі банківські рахунки, що відкриті на ФОП, а також знищити печатку (за наявності).

 

АО “Бачинський, Коломієць та партнери” надає весь комплекс послуг пов’язаних  з припиненням фізичної особи- підприємця. Тому якщо у вас виникнуть будь-які питання, звертайтесь за телефоном : +38 096 002 01  00, +38 050 431 70 84