Порядок дій у разі перевірки

Нещодавній коментар Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана, про проблеми, які виникають у зв’язку з невідповідністю бізнесу законодавству України і про те що на представників господарювання нашої держави очікують подальші перевірки, сколихнули доволі велику частину власників бізнесу у всіх його сферах.

В цій статті ми розповімо про правила, яких потрібно дотримуватися у разі проведення перевірки, як захистити свої права та виявити порушення або перевищення повноважень  інспектора.

 

Рекомендації

Насамперед, якщо ви не отримали листа з повідомленням про проведення планової перевірки, у вас є повне право не допускати контролерів, посилаючись на чинне законодавство. Якщо ж перевірка  позапланова то Закон “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності” від 5 квітня 2007 року не вимагає попереднього повідомлення.

Якщо ж до вас все таки подзвонили представники контролюючих органів, то у вас є повне право не відповідати їм на дзвінок. Під час телефонної розмови краще дізнатись якомога більше про наміри контролюючого органу, при цьому не сказавши зайвого, та завершити розмову словами “я зв’яжуся з Вами пізніше”.

Буває таке, що деякі працівники отримують повідомлення від контролюючих органів про необхідність їх присутності в такому органі. Найкращим рішенням буде погодити це питання з керівником та відвідати відповідний орган в супроводі юриста. Але що ж робити, якщо вищезгаданий орган вимагає на запит надати певні документи? Все дуже просто, перед подачею документів, їх потрібно узгодити з керівником та юристом, а також перевірити наявність підстав для їх витребування.

 

«Перший контакт» з контролером

Якщо  Ви не керівник,  негайно повідомте керівника про перевірку. Інспектор не має права починати перевірку без керівника.

Перед початком проведення перевірки, необхідно пересвідчитись, чи є в особи повноваження на її проведення. Попросіть пред’явити службове посвідчення. В посвідченні повинна бути інформація про прізвище, ім’я та по батькові інспектора, посаду, місце роботи, серію та номер, дату видачі та термін дії посвідчення. Також варто зафіксувати інформацію, що міститься в посвідченні. Перепишіть або сфотографуйте його. Перевірте чи справді така особа направлялась на перевірку зателефонувавши з питанням у відповідний орган. Перевірте законність підстав, вказаних в документах. Внесіть дані про проведення інспекції в Журнал реєстрації перевірок (якщо такий є) та запропонуйте інспектору поставити в ньому підпис.

Наступним, що ви можете вимагати до пред’явлення, є направлення та копія наказу. В наказі має бути зазначена дата видачі, повне найменування органу, суб’єкт, який підлягає перевірці, мета та вид, підстави, дата початку, терміни, період діяльності, що перевірятиметься.

 

Допускати чи не допускати, ось в чому питання.

Допускати до перевірки не варто, якщо наявна хоча б одна з нижче вказаних підстав:

  • Якщо посадова особа, що прийшла з метою проведення перевірки, не надала вам службового посвідчення, направлення або наказу;
  • Відсутність повідомлення, якщо перевірка планова;
  • Наявність порушень протягом оформлення або у вже оформлених документах;
  • Підстави для перевірки відсутні;
  • Інспектор відмовляється ставити свій підпис в Журналі перевірок;

Недопуск інспекторів до проведення перевірки повинен бути обґрунтованим і ви, як суб’єкт господарської діяльності, повинні вичерпно і ясно зазначити в Акті про причини відмови у допуску.

 

Процес здійснення перевірки

Насамперед варто виділити для інспектора робоче місце. Ідеальним варіантом буде виділення окремої кімнати і призначення відповідальної особи для роботи з інспектором. Це може бути бухгалтер, юрист або й інший відповідальний і надійний працівник, який би не видавав зайвої інформації і фіксував всі дії перевіряючого.

Наступним кроком буде повідомлення працівників про перевірку та обмеження їх спілкування з інспектором. Пам’ятайте, під час проведення перевірки всі працівники, які працюють за цивільно-правовим договором, і ФОП-и можуть повідомити інформацію, яка буде сприйнята інспекторами буквально як зелений колір світлофора для притягнення до відповідальності. Це, зокрема, використання фраз «я працюю в компанії», «наш офіс», «зарплата/заробітна плата» та інших, які можуть вказувати на наявність прихованих трудових відносин.

Надавати документи інспектору потрібно лише згідно опису та під підпис. В жодному разі не можна допускати вилучення оригіналів, тому що це дозволено виключно у випадках визначених кримінально-процесуальним законодавством або на вимогу суду. Якщо ж інспектор попросить документи, які не пов’язані з предметом перевірки, то просто не надавайте їх, а про таку примху інспектора повідомте письмово відповідний орган контролю. Письмове повідомлення необхідне також коли неможливо надати певні документи з об’єктивних підстав. Проводьте відеофіксацію процесу перевірки, про що повідомте інспектора.

 

Підсумки перевірки

При виявленні певних порушень з Вашого боку не поспішайте відмовляти інспектору у підписанні акту. Підписуйте акт з зауваженням «З висновками не згодний, заперечення до акту будуть надані у встановлений законом строк». Таке формулювання дасть змогу більш ефективно оскаржити результати та уникнути суперечностей у разі зміни стратегії захисту.

Не підписуйте стандартні формулювання типу: «всі документи, використані під час перевірки, достовірні, надані в повному обсязі, а додаткові (інші) документи, що пов’язані з діяльністю підприємства за період, що перевірявся, відсутні», зазначене істотно ускладнить подання нових доказів та посилання на них.

Не забувайте, що Ви маєте право в обов’язковому порядку отримати примірник/копію документа складеного за результатами перевірки.

Пам’ятайте – «програна битва, ще не означає програну війну» і ви вправі оскаржити рішення про застосування до вас штрафних санкцій з боку контролюючого органу, припис про виправлення виявлених порушень в судовому порядку. Крім судового, існує адміністративний порядок оскарження, однак він менш ефективний у зв’язку з узгодженістю дій та позиції всієї вертикалі.

Якщо ж перевіряючий орган має намір «навідатись» до Вашої компанії і ви не знаєте що робити, краще звернутись до кваліфікованих спеціалістів за отриманням повної та вичерпної консультації щодо таких питань.

Aвтор
Олеся Тодорюк
Олеся Тодорюк
Адвокат, старший юрист
Практика корпоративного права та комплаєнсу

Ми вам
зателефонуємо