РЕЛОКЕЙТ ГРОМАДЯН РЕСПУБЛІКИ БІЛОРУСЬ В УКРАЇНУ

Протягом останнього року законодавство України поповнилось низкою норм, що регулюють перебування та проживання громадян Республіки Білорусь на її території. Зокрема, збільшився дозволений строк перебування на території України. Замість 90 днів в межах 180 днів, громадяни Республіки Білорусь можуть законно перебувати в Україні 180 днів на рік.

При вирішенні питання імміграції в Україну слід враховувати, що для проживання на території України більше ніж 180 днів, громадяни Республіки Білорусь повинні отримати посвідку на тимчасове проживання або посвідку на постійне проживання.

Різниця між ними полягає у підставах оформлення, строках розгляду документів та строках дії.

Найпоширенішими підставами оформлення посвідки на тимчасове проживання, зокрема серед громадян Республіки Білорусь, є:

  • шлюб з громадянином України;
  • навчання;
  • працевлаштування;
  • волонтерська діяльність.

Строк оформлення такої посвідки не перевищує 15 робочих днів. Звертатись за її оформленням громадяни Республіки Білорусь можуть не пізніше ніж за 15 робочих днів до закінчення дозволеного строку перебування.

Повертаючись до вищезазначеного переліку, варто звернути увагу на те, які саме документи вимагаються міграційною службою на підтвердження кожної із підстав.

  • Громадянам Республіки Білорусь, які перебувають в шлюбі з громадянами України достатньо мати свідоцтво про шлюб. Коли шлюб зареєстрований за межами України, таке свідоцтво повинне бути апостильоване або легалізоване для подальшого його використання в Україні;
  • Особи, які приїхали в Україну з метою навчання повинні надати документ, що підтверджує факт навчання в Україні та зобов’язання закладу освіти повідомити ДМС у випадку відрахування іноземця або особи без громадянства з такого закладу;
  • Базовими документами для оформлення посвідки на підставі працевлаштування є дозвіл на працевлаштування та зобов’язання роботодавця повідомити ДМС та державній службі зайнятості про дострокове розірвання чи припинення трудового договору (контракту) з іноземцем;
  • При провадженні волонтерської діяльності необхідне подання від організації чи установи, що залучає до своєї діяльності волонтерів відповідно до Закону України “Про волонтерську діяльність”, інформація про яку розміщена на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики, та свідоцтво про державну реєстрацію такої організації чи установи.

Вищезгадані документи лише підтверджують підставу. Окрім них необхідно подати також паспорт, переклад на українську мову, посвідчений нотаріально, поліс медичного страхування та квитанцію про сплату державного збору.

За загальним правилом посвідка на тимчасове проживання видається на 1 рік. Однак, у випадку навчання чи працевлаштування посвідка видаватиметься на період навчання або роботи в Україні.

Громадяни Республіки Білорусь також можуть оформити  посвідку на постійне проживання, яка видається на 10 років. Відразу слід відзначити відмінність процедури оформлення такого документа від процедури оформлення посвідки на тимчасове проживання. Процедура оформлення посвідки на постійне проживання триваліша і складніша з оглядну на те, що вона оформляється в два етапи. Так, оформити її можна лише після отримання дозволу на імміграцію, який видається протягом року та вимагає наявності зовсім інших підстав, ніж у випадку оформлення посвідки на тимчасове проживання.

Найбільш поширеними підставами оформлення посвідки на постійне проживання є:

  • шлюб з громадянином України понад 2 роки;
  • територіальне походження;
  • інвестиція в економіку України.

Також отримати посвідку на постійне проживання можуть висококваліфіковані спеціалісти  і робітники, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України, закордонні українці, діти, батьки, повнорідні брат/сестра, дідо/баба, онук/онука громадян України. Закон України «Про імміграцію» визначає ще низку підстав, однак у цій статті мова йтиме лише про найпоширеніші, власне, серед громадян Республіки Білорусь підстави.

Підстави для отримання посвідки на постійне проживання слід поділити на квотові та поза квотові. Кожного року Кабінет Міністрів України затверджує квоти. Це означає, що щорічно встановлюється гранична кількість осіб, які можуть подавати документи по кожній із підстав. Заявники, які відносяться до квотової категорії, можуть подавати заяву на оформлення дозволу на імміграцію лише тоді, коли Кабінетом Міністрів України є визначена кількість квот на наступний рік.

Отримати дозвіл на імміграцію в межах квоти імміграції віднедавна можуть і іноземні ІТ-спеціалісти як особи, які є висококваліфікованими спеціалістами і робітниками, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України.

Українське законодавство встановлює вичерпний перелік ІТ-спеціальностей, на які можуть претендувати іноземні ІТ-спеціалісти. Отож, першим кроком у процедурі отримання ПМП є підтвердження кваліфікації конкретним працівником, який має відповідати основній та одній із додаткових вимог (їх існує декілька). Обов’язкова вимога до ІТ-спеціалістів – наявність досвіду роботи за відповідною професією, що може підтверджуватись трудовою книжкою, договорами про надання послуг тощо. До додаткових вимог відносять вищу освіту, дохід у розмірі 24 000 доларів США попередній календарний рік, знання та вміння працювати з певними комп’ютерними програмами та інші.

Тільки після отримання погодження Міністерства цифрової трансформації та Міністерства розвитку економіки та віднесення конкретного працівника до категорії висококваліфікованих спеціалістів, іноземний ІТ-професіонал може звертатись за оформленням дозволу на імміграцію та посвідки на постійне проживання.

Факт звернення за оформленням дозволу на імміграцію є підставою для продовження терміну перебування іноземця в Україні. Однак, з метою спрощення процедури імміграції громадян Білорусі, загальний перелік підстав оформлення посвідки на тимчасове проживання доповнився ще одним пунктом. Він стосується випадків отримання тимчасової посвідки громадянами Республіки Білорусь, які звернулися із заявою про надання дозволу на імміграцію як особи, які є висококваліфікованими спеціалістами і робітниками, гостра потреба в яких є відчутною для економіки України. Така посвідка оформляється не тільки заявникам, а й батькам, чоловіку (дружині) та неповнолітнім дітям таких іноземців, що значно полегшує процес імміграції в Україну. Важливо, що зазначені особи можуть звертатись за оформленням посвідки лише після подачі документів заявником.

У випадках, коли чоловіком / дружиною/ дитиною / повнорідними братом або сестрою / дідом чи бабою / онуком або онукою громадян Республіки Білорусь є громадяни України, вони мають право звертатись за оформленням дозволу на імміграцію. Однак, варто враховувати такі моменти:

  • шлюб повинен бути зареєстрованим понад 2 роки;
  • у випадку реєстрації шлюбу за кордоном, свідоцтво підлягає легалізації/апостилюванню;
  • коли один з батьків дитини є громадянином України, а інший громадянином Республіки Білорусь, перед зверненням за оформленням дозволу на імміграцію необхідно отримати довідку про реєстрацію дитини громадянином України;
  • повнорідні брат/сестра, дідо/баба, онук/онука громадян України відносяться до квотової категорії заявників.

Територіальне походження є чи не найпоширенішою підставою для звернення за оформленням дозволу на імміграцію. Водночас, ця підстава є чи не найпроблемнішою для реалізації на практиці.

Через територіальну наближеність країн дуже часто дід чи баба або один з батьків громадян Білорусі, чи навіть вони самі народились або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України. Цей факт є достатньою підставою для звернення за оформленням дозволу на імміграцію.

Ще однією підставою є інвестиція в економіку України. Вона входить в число квотових підстав, а розмір такої інвестиції складає не менше 100 (ста) тисяч доларів США. Для підтвердження підстави заявник подає в міграційну службу копії статуту та/або зареєстрованих договорів (контрактів) про інвестиційну діяльність, а також довідку банку про надходження цієї іноземної інвестиції в економіку України.

Загалом, імміграція є досить складним процесом та вимагає особливої уважності при підготовці документів а також врахування усіх особливостей чинного законодавства України, яке останнім часом має тенденцію до змін. Слід серйозно підходити до процесу підготовки документів, оскільки у випадку відмови особа може повторно подати заяву про надання дозволу на імміграцію не раніше ніж через рік.

Ми вам
зателефонуємо