Тимчасово ввезене авто. Стамбульська конвенція – міф чи реальність?

 

На сьогоднішній час, на вулицях України все частіше появляються автомобілі із іноземними номерами (чеські, голландські, латвійські, польські, німецькі, литовські і так далі) . Понад 90% тимчасово ввезених авто є у власності українських громадян, і на цілком законних підставах користуються цими транспортними засобами на території України . За деякими статистичними даними в Україні 28 % автомобілів є зареєстровані закордоном.

 

Так, дійсно набагато дешевше для українця  купити авто за межами України, а ніж у нас, закордоном ціна нового авто, яке коштує у нас 15 тис. євро складає всього 10-11 тис. євро.  А говорячи про вживані транспортні засоби, то їхня ціна в 2-3 рази дешевша ніж в Україні. Податки і збори диктують ціну авто в Україні, причому як на первинному так і на вторинному ринках України. Великі ціни на авто це вперше чергу доходи за рахунок податків і зборів, нашій державі не вигідно їх не отримувати. Але законів, а саме міжнародного договору «Стамбульська конвенція» ніхто не відміняв. І відмовитись від участі в Стамбульській конвенції Україні також не вийде, так як це можливо тільки при виході України з Світової організації торгівлі.

Тому українці ввозять авто  іноземної реєстрації в режимі тимчасового ввезення, яке звільнене від мита. Тимчасове  ввезення авто на іноземній реєстрації до року часу нам дозволяє Стамбульська конвенція та новий митний кодекс, де тимчасовому ввезенню присвячена ціла глава.

Стамбульська конвенція про тимчасове ввезення автомобілів

        Проте наші митники тлумачать міжнародні угоди та закони України по своєму. Митниця робить наголос на визначенні «комерційне використання» яке прирівнюється до оплатного використання тому людина яка їде автомобілем змушена сплачувати за перевезення особи (фактично перевезення автобусами).Стаття 1 додатку С до конвенції роз’яснює це питання. «Комерційне використання» визначається як оплачуване перевезення людей або комерційне, промислове платне або безоплатне перевезення вантажу.

Якщо в вас є договір від фірми в якому Ви виконуєте свої обов’язки перед фірмою на платній основі, а при перетині митниці Ви є єдиною фізичною особою в транспортному засобі ( водієм), то ви підпадаєте під дію статті 1 додатку С до Стамбульської конвенції. На підтвердження цього є виданий лист Харківською митницею від 05.02.2010 № 09/363-ЕП де зазначено : « якщо автомобіль перетинає кордон без вантажу (порожній), але водій надав для митного контролю нижче наведені документи ( використання автомобіля можна вважати комерційним, якщо визначати, що перевезення людини (водія) є оплачуваним (платним)): свідоцтво про реєстрацію автомобіля та водійські права; документи, що посвідчують право власності та використання автомобіля; документи які засвідчують правові відносини водія з підприємством (особою, організацією, установою) – яке володіє автомобілем (договір на працевлаштування, установчий, засновницький договір тощо);  дорожній лист, виданий особою, на користь якої громадянин-резидент здійснює свою діяльність».

Також статті 5,7 додатку С до конвенції регулюють питання тимчасового ввезення.Стаття 5Для користування правами та пільгами, які надають цим Додатком потрібно:

а) щоб автомобілі комерційного використання були зареєстровані на теренах тої держави, яка не є територією держави в яку тимчасово ввозиться автомобіль, а також особа на яку зареєстрований транспортний засіб не проживає на території держави тимчасового ввезення.

б) автомобілі, які знаходяться у приватній власності, повинні бути зареєстровані на території тої держави, яка не є територією держави тимчасового ввезення, та на особу яка постійно проживає за межами держави тимчасового ввезення.

Стаття 7

Незважаючи на положення статті 5 цього Додатка:

а) автомобілі комерційного використання можна користуватися третім особам, якщо вони мають відповідні дозволи на тимчасове користування та ввезення, але які мають здійснювати свою діяльність на благо власника автомобіля. Треті особи можуть тимчасово чи постійно проживати на території ввезення автомобіля.

     б) автомобілями, які є у власності приватних осіб, можна користуватися третім особам, якщо вони мають всі належні дозволи на користування та право на тимчасове ввезення не територію держави в якій автомобіль не зареєстрований.Тобто українці, які працюють на іноземні компанії додержуючись ст. 7 додатку С до Конвенції мають пільги на ввезення транспортних засобів  та можливість поставити автомобіль в митний режим строком до одного року.

Тимчасове ввезення транспортних засобів на територію України

Часто можна зустріти те, що працівники ДАІ чи митники лаються на внутрішні розпорядження, листи чи накази, але потрібно пам’ятати, що Стамбульська конвенція має вищу юридичну силу тому що це міжнародний договір і всі накази, внутрішні накази з юридичної точки зору не мають ніякого правового підґрунтя.

Проте,  як часто буває в нашій державі, в законі одне, а на практиці інше. На даний момент в  Україні на авто в режимі тимчасового ввезення почали накладати штрафи в розмірі 8,5 тис. гривень мотивуючи це тим, що вони перебувають в режимі транзиту.  Митниця стверджує, що був неналежно оформлений режим тимчасового ввезення і авто перебуває у режимі транзиту.  Працівники ДАІ не завжди визнають існування режиму тимчасового ввезення та Стамбульської конвенції загалом.  В Україні все складніше стало використовувати авто на іноземній реєстрації в режимі тимчасового ввезення. По цілій  Україні з кожним днем все більше і більше фіксується порушення законних прав українців, які ввезли авто іноземної реєстрації  в режимі тимчасового ввезення.

Отож, фактично право тимчасового ввезення автомобіля згідно стамбульської конвенції в Україні не можливо реалізувати. Ми не рекомендуємо Вам придбавати авто закордоном з документами на юридичну особу, оскільки скористатись авто Ви не зможете. На сьогоднішній день у 90% випадків фінал у цієї історії наступний: 1) Вас зупинять ДАІ і вимагатимуть хабар у розмірі від 1 тис. грн. або зв’яжуться з митницею і спробують арештувати Ваше авто через суд або складуть спільно з митниками протокол; 2) при виїзді закордон на Вас складуть протокол про порушення ч. 3 ст. 470 Митного кодексу України: “Перевищення встановленого статтею 95 цього Кодексу строку доставки товарiв, транспортних засобiв комерцiйного призначення, митних або iнших документiв на цi товари бiльше нiж на десять дiб, а так само втрата цих товарiв, транспортних засобiв, документiв чи видача їх без дозволу митного органу – тягнуть за собою накладення штрафу в розмiрi п’ятисот неоподатковуваних мiнiмумiв доходiв громадян.” – тобто намагатимуться стягнути штраф у розмірі близько 8 500.00 грн. та при цьому надалі автомобіль Ви повинні будете не використовувати в Україні, оскільки, у 99% Митниця Вам не присвоїла у базі режиму тимчасового ввезення, а у Вас на руках зазвичай немає декларації чи іншого документального підтвердження того, що Ви в’їхали в режимі тимчасового ввезення, навіть якщо Вам це “пообіцяли” на Митниці. Таким чином, Ви порушили режим транзитного ввезення згідно ст. 95 МКУ, який передбачає до 10 діб ( до 5 у зоні одного митного органу).

  Як показує судова практика, більшість таких справ (по штрафах) є на користь Митниці, тому шанси не великі ,але вони залишаються.

Тим не менше, свої законні права потрібно захищати, – писати заяви, скарги,  листи на незаконні дії працівників органів митниці, ДАІ та інших державних органів, позиватися  до суду за захистом своїх законних прав та інтересів, –  в цьому вам раді будуть допомогти юристи Адвокатського об’єднання «Бачинський, Коломієць та партнери», звертайтесь за контактами:

Kyivstar +380(96) 0020100 MTC +380(50)4317084 стаціонар +380(32)2473544