“Зелений” тариф через аукціон. Проект прийнято у першому читанні

Майже за тиждень до нового року, 20 грудня 2018-го, парламент таки ухвалив у першому читанні один із законопроектів, що стосуються змін у сфері електроенергетики з альтернативних джерел.

Дискусії щодо проектів на цю тематику точилися понад півроку і прийняття доопрацьованого проекту № 8449-д від 05.12.2018 в першому читанні стало першим реальним кроком на шляху запланованих змін.

Незважаючи на численні дрібні відмінності між поданими раніше проектами щодо строків введення аукціонів, потужності електростанцій тощо, основна новація – введення аукціонів, на яких виробники енергії з альтернативних джерел боротимуться за право здійснювати її продаж за зеленим тарифом.

Таким чином планується зменшити витрати на купівлю альтернативної енергії, адже переможцем аукціону стане той, хто запропонує найнижчу ціну.

Що ж конкретно пропонує проект, прийнятий у першому читанні?

З 2020-го року розподіл квоти державної підтримки здійснюватиметься на конкурентних засадах. Тобто право на гарантований викуп всієї виробленої з альтернативних джерел енергії матимуть лише ті виробники, які взяли участь та перемогли в аукціоні.

Участь у аукціоні буде обов’язковою для бажаючих продати енергію за зеленим тарифом, що відповідають таким критеріям залежно від потужності та виду джерела:

  • у 2020-му – вітрові станції потужністю понад 20 МВт та всі інші – понад 10 МВт;
  • у 2021-2022-х – вітрові станції потужністю понад 20 МВт та всі інші – понад 5 МВт;
  • починаючи з 2023-го – вітрові станції потужністю понад 3 МВт та ті, що мають вітротурбіну незалежно від потужності, а також електростанції інших альтернативних джерел потужністю понад 1 МВт.

Аукціони проводитимуть двічі на рік – до першого квітня та до першого жовтня.

Щоб взяти участь в аукціоні потрібно мати безвідкличну гарантію банку, що видана на користь гарантованого покупця; копії документів, що підтверджують право на землю для будівництва об’єкта; копію договору про приєднання до електричних мереж; та інформацію про кінцевого бенефіціара.

Консультація юриста

Банківська гарантія має бути не меншою, ніж 5 тис. Євро за кожен МВт потужності. Переможець додатково надає гарантію банку в розмірі 10 тис. Євро за кожен МВт до моменту укладення договору. Ці кошти мають гарантувати виконання переможцем своїх обов’язків за договором.

Переможець зобов’язаний збудувати та ввести в експлуатацію об’єкт протягом 2-х років (для сонячних станцій) та 3-х років (для інших) з моменту підписання договору з гарантованим покупцем.

Проведення аукціонів здійснюватиметься через електронну торгову систему.

Такий порядок встановлено до кінця 2029-го.

Хто уникне аукціонів?

Пільги щодо продажу альтернативної енергії за зеленим тарифом поза конкурсом отримають кілька категорій суб’єктів.
Перш за все, це виробники меншої потужності, ніж визначена законом як обов’язкова для участі в аукціоні, в тому числі приватні домогосподарства.

Обійти новий порядок вдасться і потужнішим електростанціям, але за однієї з кількох умов:

  • введення їх в експлуатацію до 2020-го;
  • укладення попереднього договору купівлі-продажу енергії за зеленим тарифом до кінця 2019-го та введення об’єкта в експлуатацію протягом 2 років (для сонячних електростанцій) або 3-х років (для всіх інших) після укладення договору.

Звісно, поки ще рано оцінювати можливості проекту у вирішенні існуючих проблем у сфері альтернативної енергетики та зеленого тарифу. Завжди можуть знайтись охочі обійти порядок проведення аукціону чи збудувати кілька дрібніших потужностей.

Очевидним є лише той факт, що бажаючим заробити на зеленому тарифі з відповідними потужностями треба прискорити завершення проектів, щоб мати можливість потрапити до списку “винятків”.

 

Ми вам
зателефонуємо

Замовити дзвінок