З 27 вересня 2025 року в Україні почнуть діяти нові правила реєстрації податкових накладних.
Уряд прийняв постанову №1048, щоб менше блокували податкові накладні, спростити їх оформлення і зробити систему роботи ПДВ більш зрозумілою.
Нові правила реєстрації податкових накладних
Держава вдосконалює механізм зупинення та процедуру реєстрації податкових накладних, щоб зробити процедуру більш ефективною та простішою для бізнесу. Основні зміни стосуються автоматизації і скорочення адміністративних бар’єрів для платників ПДВ.
Ключові оновлення стосуються:
- Підвищено ліміти для реєстрації ПН: граничний обсяг постачання повинен бути до 1 млн грн (в той час, коли раніше сума складала 500 тис. грн), а на одного контрагента – до 100 тис. грн (раніше сума була 50 тис. грн).
- Збільшено пороги для невеликих операцій: за однією податковою накладною сума повинна бути до 10 тис. грн (замість 5 тис. грн), а загальна сума операцій за місяць повинна бути до 3 млн грн (раніше було 500 тис. грн).
- Покращено критерії позитивної податкової історії: збільшено обсяг операцій із 1 млн до 3 млн грн, а також розширено кількість компаній, де керівник може займати схожу посаду – із 3 до 5.
- Для експортерів та підприємств у небезпечних районах стало простіше працювати: їм дозволили без проблем реєструвати накладні. Це стосується компаній, які працюють у регіонах, де є загроза бойових дій, але вони зараз не ведуться. Також, якщо товар повертає компанія, яка не є платником ПДВ, то строк подання документів збільшили з 1 місяця до 3.
- Було введено механізми проти незаконних маніпуляцій із фінансовою звітністю.
Навіщо потрібні зміни?
Оновлення правил стало відповіддю на проблеми бізнесу, які продовжуються уже давно, що зазвичай пов’язано з масовими блокуваннями податкових накладних. Раніше підприємства часто потрапляли в ситуацію, коли навіть за відсутності порушень, їхні ПН зупинялися через доволі розмиті критерії ризику операцій або технічні збої, які не дозволяють системі моніторингу автоматично прийняти накладну.
За словами в.о. Голови ДПС України Лесі Карнаух, нові правила дозволять скоротити кількість випадків блокування ПН, забезпечити зрозуміліші критерії ризиковості, а також зменшити бюрократію для сумлінних платників податків.
Головні зміни з 27 вересня 2025 року
Постанова змінює підхід до оцінки ризиковості та визначення позитивної податкової історії:
- Підвищення порогів реєстрації. Бізнес отримує більшу свободу у проведенні операцій без ризику автоматичної зупинки.
- Автоматична реєстрація ПН. Якщо платник виключений із переліку ризикових або має враховану таблицю даних, то його накладні реєструватимуться автоматично.
- Розширення критеріїв позитивної історії. Будуть збільшені допустимі обсяги операцій та кількості підприємств, де керівник займає аналогічну посаду, зменшить випадки помилкового блокування.
- Покращення умов для регіонів ризику. Для підприємств, які працюють у прикордонних або небезпечних зонах, передбачено спрощену процедуру реєстрації ПН, що забезпечить стабільність діяльності навіть у складних умовах.
У ДПС прогнозують, що завдяки нововведенням, кількість заблокованих накладних суттєво зменшиться, а частина зупинених ПН від загальної кількості поданих може складати 0,3%.
Як саме зміниться процедура реєстрації ПН?
Процес подання ПН залишиться стандартним – заповнення форми, підписання КЕП, після чого її відправляють через систему електронного адміністрування ПДВ. Але після 27 вересня алгоритми автоматичної перевірки стають простішими та більш орієнтованими на реальні показники діяльності платника.
Основні відмінності в тому, що буде менше автоматичних блокувань через підвищення лімітів, буде автоматична реєстрація, якщо буде позитивна податкова історія або таблиця даних, а також буде розширений термін для коригувань при поверненні товарів.
