Під кінець 2015 року у ВРУ зареєстровано проект Закону “Про про приватну детективну (розшукову) діяльність”” № 3726 від двадцять восьмого грудня дві тисячі п’ятнадцятого року.
Станом на сьогодні детективи, по-суті, поза законом, але тим не менше, в Інтернеті можна знайти так-звані детективні агентства, які працюють хоча і не всупереч закону, адже спеціального закону, який забороняє таку діяльність немає, але із значно обмеженими повноваженнями, до прикладу, збір інформації про особисте приватне життя особи може вважатися порушенням її прав, а законопроектом частково передбачено такі права:
Дозволяється надання наступних видів приватних детективних послуг:
1) збирання, фіксування та дослідження відомостей, необхідних для розгляду справ у цивільному, господарському та адміністративному судочинстві, на договірній основі із сторонами судового процесу;
2) вивчення ринку, пошук і збір інформації із відкритих джерел з метою підготовки ділових переговорів клієнта, з’ясування фінансової платоспроможності, майнового стану та благонадійності потенційних ділових партнерів;
3) з’ясування біографічних та інших даних, що характеризують особу, стосовно окремих громадян (за їх письмової згоди) при укладенні ними трудових та інших договорів із замовником (клієнтом) приватних детективних (розшукових) послуг (зайняття в нього відповідної вакантної посади), виявлення їхніх ділових зв’язків, у тому числі із конкурентами клієнта в регіонах і за кордоном;
4) пошук осіб, місцезнаходження яких невідоме, з’ясування причин і обставин зникнення, можливостей і умов їх повернення, розшук осіб, які втратили родинні та дружні зв’язки;
5) розшук зниклого (втраченого або викраденого) майна, предметів та тварин;
6) пошук, збирання та фіксація відомостей в кримінальному провадженні на договірній основі з стороною кримінального провадження;
7) реалізація заходів по відтворенню втраченої (зниклої) інформації з питань законних прав та інтересів клієнтів;
8) пошук і збір даних, які можуть бути приводом або підставою для звернення замовником приватних детективних (розшукових) послуг до правоохоронних органів або до суду, з метою захисту законних прав та інтересів такого замовника;
9) виявлення фактів незаконного (несанкціонованого) збирання з метою використання відомостей, що становлять комерційну таємницю замовника або її розголошення, а також фактів незаконного (несанкціонованого) збирання стосовно фізичних осіб конфіденційної інформації;
10) пошук, виявлення та фіксація фактів незаконного використання прав інтелектуальної власності, що належать клієнту, а також випадків недобросовісної конкуренції;
11) пошук боржників та осіб, які ухиляються від виконання своїх договірних обов’язків, вирішення в порядку, встановленому законодавством України, питань щодо повернення боргів та виконання договірних обов’язків;
12) забезпечення захисту інформації з обмеженим доступом (комерційної, промислової, професійної таємниці) замовника приватних детективних (розшукових) послуг.
Суб’єкти приватної детективної (розшукової) діяльності можуть надавати інші детективні послуги, якщо вони не суперечать вимогам чинного законодавства України.
Щодо діяльності детективів, то їм пропонується створити самоврядування.
Діяти детективам пропонується у двох формах – індивідуально або як детективне агентство.
Право діяльності буде підтверджуватися свідоцтвом, що планується видаватися органами Національної поліції.
Встановлюються вимоги до детектива: вища юридична освіта, досвід роботи у органах слідства чи оперативної роботи не менше 3 років; знання державної мови; проходження спеціальної підготовки.
Виглядає так, що закон встановлює знову ж таки певні обмеження при отриманні свідоцтва, у діяльності, хоча, насправді, мав би розширити існуючі права.
Цікаво, що частина детективів станом на сьогодні, щоб виправдати збір інформації про осіб чи іншу діяльність отримують свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю. Але згідно законопроекту суміщення адвокатської (судової, нотаріальної) діяльності із детективною не допускається. Хоча по-суті, кожен адвокат є трошки детективом.