Мобільний блокпост: шо це та чи можуть мобілізувати?

У 2025 році кількість мобільних блокпостів в Україні визначається наказами військового командування, рішеннями військових адміністрацій та Командування Сил територіальної оборони Збройних Сил України. Питання розміщення та кількості таких постів пов’язане з оборонними заходами, що проводяться на підставі Закону України про правовий режим воєнного стану.

Конкретна кількість блокпостів не встановлюється відкритими нормативними актами, оскільки інформація про їх розташування та чисельність належить до відомостей з обмеженим доступом.

 

Що таке мобільний блок-пост?

Мобільний блокпост – це тимчасово розгорнутий контрольний пункт. По суті він може переміщуватися залежно від оперативної обстановки та використовується для контролю транспортних потоків, перевірки документів, огляду транспортних засобів і запобігання диверсійній діяльності. Його створення та функціонування ґрунтується на статтях 8 і 11 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” від 12.05.2015 № 389-VIII, статті 18 Закону України “Про Національну поліцію” від 02.07.2015 № 580-VIII та статті 24 Закону України “Про Збройні Сили України” від 06.12.1991 № 1934-XII. Саме вони визначають правові підстави запровадження особливого режиму пересування і повноваження силових структур у період дії воєнного стану.

Де можуть бути встановлені блокпости?

Розміщення мобільних і стаціонарних блокпостів здійснюється на підставі статей 8 та 11 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” від 12.05.2015 № 389-VIII, а також відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1455 “Про затвердження Порядку здійснення заходів на блокпостах”. Блокпости можуть бути встановлені на в’їздах і виїздах із населених пунктів, на внутрішніх дорогах, що мають стратегічне значення, поблизу критичних інфраструктурних об’єктів, на межах адміністративних територій та в інших місцях, визначених військовими адміністраціями й Національною поліцією з урахуванням вимог безпеки.

Хто має право перевіряти документи на блокпосту?

Документи на блокпостах мають право перевіряти лише уповноважені законом суб’єкти. До них належать військовослужбовці Збройних Сил України, повноваження яких визначаються статтею 24 Закону України “Про Збройні Сили України” від 06.12.1991 № 1934-XII та статтею 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану” від 12.05.2015 № 389-VIII. Працівники Національної поліції здійснюють перевірку документів на підставі статей 23 і 31 Закону України “Про Національну поліцію” від 02.07.2015 № 580-VIII.

Також такі повноваження мають військовослужбовці Національної гвардії України згідно зі статтями 2 і 5 Закону України “Про Національну гвардію України” від 13.03.2014 № 439-VIII. Окремі повноваження щодо контролю осіб і транспорту на блокпостах мають сили територіальної оборони відповідно до статті 8 Закону України “Про основи національного спротиву”.

Консультація юриста

Чи можуть вручити повістку або забрати до ТЦК на блокпосту

Вручення повістки на блокпості можливе, якщо це здійснюється уповноваженими представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки. Таке право прямо випливає з положень статей 22 та 38 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” від 25.03.1992 № 2232-XII, які дозволяють представникам ТЦК проводити оповіщення призовників і військовозобов’язаних за місцем їх перебування. Перевірка документів та встановлення особи на блокпості є законною за умови участі співробітників поліції чи військовослужбовців, уповноважених статтею 18 Закону України “Про Національну поліцію” та статтею 24 Закону України “Про Збройні Сили України”.

Разом з тим особу не можуть забрати або примусово доставити до ТЦК без законних підстав. Адміністративне доставлення можливе лише у випадках, визначених статтею 259 Кодексу України про адміністративні правопорушення, і здійснюється поліцією, а не самостійно представниками ТЦК. У разі відсутності документів або наявності ознак правопорушення правоохоронці можуть доставити особу для встановлення особи, але не для примусової мобілізації.

Важливо! Будь-які дії мають відповідати правовому режиму воєнного стану, закріпленому у статтях Закону України “Про правовий режим воєнного стану”.

Зупинили на мобільному блокпосту: алгоритм дій

Під час зупинки на мобільному блокпості водій або пішохід зобов’язаний виконувати законні вимоги уповноважених осіб, що випливає з Закону України “Про Національну поліцію” від 02.07.2015 № 580-VIII. Необхідно надати документи, які посвідчують особу, документи на транспортний засіб, а також виконувати вказівки щодо огляду авто чи багажу, якщо це передбачено рішенням військового командування на підставі статті 8 Закону України про правовий режим воєнного стану.

Після встановлення особи можуть бути поставлені уточнювальні запитання щодо маршруту руху або мети перебування в певній зоні. Якщо на блокпості присутні представники ТЦК, вони можуть уточнити дані про військовий обов’язок для звірки з реєстром. У разі відсутності правопорушень громадянин має право вільно продовжити рух. Процедура має проходити коректно та в межах закону, без перевищення повноважень з боку осіб, які несуть службу на блокпосту.

Що буде якщо не зупинитися на вимогу ТЦК

Вимогу про зупинку транспортного засобу можуть висувати лише ті суб’єкти, які мають на це право за законом. Працівники ТЦК самостійно не мають повноважень зупиняти автомобілі на дорогах, оскільки такі повноваження належать Національній поліції згідно зі статтею 35 Закону України “Про Національну поліцію” від 02.07.2015 № 580-VIII. Якщо вимога про зупинку надходить від поліції або військовослужбовців, що діють у межах статті 8 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, її невиконання може розцінюватися як адміністративне правопорушення, передбачене статтею 122-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення, тобто як невиконання вимоги про зупинку транспортного засобу.

Крім того, ігнорування законної вимоги може створити підстави для переслідування або примусової зупинки транспортного засобу, що є правомірним у період дії воєнного стану. Якщо ж особа не зупиняється на вимогу саме працівників ТЦК, без участі поліції чи військових, юридична відповідальність за це не настає, оскільки такі вимоги не мають нормативної сили. Водночас у разі спільного несення служби з поліцією невиконання сигналу про зупинку тягне наслідки, визначені законом.

АО «Бачинський та партнери» надає юридичну допомоги у випадку зупинки на блокпості. Юрист може надати правову оцінку ситуації. Важливо перевірити законність вручення повістки, доставлення до органу ТЦК, дій поліції чи військових. Фахова правова підтримка дозволяє захистити Ваші права особи, тому сміливо телефонуйте.

Ми вам
зателефонуємо