Як зареєструвати ФОП: інструкція по відкриттю у 2023 році

Вирішили розпочати власний бізнес, але не плануєте швидко розростатись? Чи втомились від статусу найманого працівника? Готові самостійно сплачувати податки, але юридичну особу реєструвати не плануєте? Тоді Вашим вибором має стати реєстрація ФОП – фізичної особи – підприємця.

Що таке ФОП?

Фізична особа – підприємець – це ідеальна організаційно-правова форма для невеликого бізнесу, в тому числі якщо Ви плануєте надавати послуги або продавати товари кінцевим споживачам – фізичним особам. Інформацію про те, як відкрити ФОП у 2022 році і чому це варто зробити ви знайдете у цьому тексті.

Чому варто реєструвати ФОП?

Перевагами реєстрації ФОП є:

  • відносна простота реєстрації та ведення обліку;
  • відсутність потреби наймати директора;
  • не потрібно виплачувати заробітну плату/дивіденди (кошти фізичної особи підприємця є автоматично коштами фізичної особи);
  • можливість обрати будь-яку групу спрощеної системи оподаткування (за певних умов).

Як і кожна форма бізнесу ФОП має певні недоліки: фізична особа відповідає всім своїм майном за зобов’язаннями, пов’язаними з веденням підприємницької діяльності.

Як зареєструвати ФОП

Зареєструватись як ФОП може будь-яка дієздатна особа. Процедура реєстрації є безоплатною (відсутній адміністративний збір) та займає 24 години (якщо документи подавати до нотаріуса) або ж декілька днів (якщо реєструвати через ЦНАП). Якщо виникають якісь сумніви, то варто скористатися допомогою юриста.

На сьогодні реєстрацію ФОП не за місцем прописки можна провести в будь-якого реєстратора на території України, незалежно від місця Вашого проживання особи. Однак, зазначений принцип екстериторіальності реєстрації не впливає на місце податкового обліку. Податковий облік здійснюватиметься контролюючим органом за місцем Вашої реєстрації. При реєстрації ФОП без прописки можуть виникнути деякі складнощі і тоді варто звернутись за компетентною допомогою.

Як зареєструвати ФОП, не виходячи з дому?

Крім цього, можна скористатись сервісом онлайн реєстрації фізичної особи – підприємця. Для цього слід здійснити вхід за допомогою електронного цифрового підпису та заповнити необхідні поля, дотримуючись підказок на сайті. Система поки що працює в пілотному режимі, але є досить зручною.

Перед тим як відкрити ФОП слід визначитись з видами діяльності та підібрати оптимальну систему оподаткування.

Консультація юриста

Обрання КВЕДів при реєстрації ФОП

Види діяльності фізичної особи – підприємця обираються відповідно до Класифікатора видів економічної діяльності. Жодних обмежень щодо кількості видів економічної діяльності законодавство не містить. Більше того, Ви можете обрати види діяльності з абсолютно різних галузей.

Чим більше – тим краще

Обрання КВЕДів не зобов’язує Вас здійснювати всі обрані види діяльності, але якщо в майбутньому плануєте розширяти бізнес – краще обрати одразу всі заплановані КВЕДи. Адже внесення змін до реєстру – вже платна послуга.

Вибір системи оподаткування при оформленні ФОП

Оскільки заяву про обрання спрощеної системи оподаткування можна подати одразу під час реєстрації, визначитись з типом оподаткування слід перед тим як оформити ФОП.

Які існують системи оподаткування?

Фізична особа-підприємець в Україні може обрати:

  • загальну систему оподаткування зі сплатою податку на доходи фізичних осіб (18% від чистого доходу) та військового збору (1,5%);
  • спрощену систему оподаткування зі сплатою єдиного податку.

Вибір групи платника єдиного податку

Перша група платників єдиного податку підходить для роздрібної торгівлі або побутових послуг, якщо Ви не наймаєте інших осіб, а річний дохід є не більшим, ніж 300 тисяч грн. В такому випадку Ви щомісячно сплачуєте єдиний податок в розмірі 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2019 році – 192,10 грн) та єдиний соціальний внесок “за себе” в розмірі 22% від мінімальної заробітної плати (у 2019 – 918,06 грн).

Друга група – для виробництва і продажу товарів, а також для надання послуг населенню або іншим платникам єдиного податку. Кількість працівників не повинна перевищувати 10 осіб, а річний дохід – 1,5 млн грн. В такому випадку ФОП щомісячно сплачує єдиний податок – 20% від мінімальної заробіної плати (у 2019 – 834,60 грн) та єдиний соціальний внесок – 22% від мінімальної заробітної плати (у 2019 – 918,06 грн).

Зверніть увагу, що надавати послуги юридичним особам чи ФОПам, що перебувають на загальній системі оподаткування, ФОП на 2 групі не зможе.

Консультація юриста

Третя група – має обмеження річного доходу 5 млн грн. ФОП на 3 групі сплачує єдиний податок в розмірі 5% з усього доходу (незалежно від наявності витрат) або ж 3% та ПДВ, а також єдиний соціальний внесок – 22% від мінімальної заробітної плати (у 2019 – 918,06 грн).

Четверту групу можуть обрати сільськогосподарські товаровиробники. Її зміст полягає у сплаті єдиного податку з площі земель, які перебувають у користуванні, незалежно від розмірів доходу.

Чи всі можуть обрати спрощену систему оподаткування?

Законодавство встановлює перелік видів діяльності, які взагалі заборонені для спрощеної системи. Тому перед реєстрацією слід перевірити чи не належать обрані Вами види до заборонених для платників єдиного податку.

ФОП на загальній системі може зареєструватись платником ПДВ: якщо дохід менше 1 млн грн – добровільно, якщо більше 1 млн грн – обов’язково.

Чи варто сплачувати податки через Дію?

Перед оформленням ФОП важливо з’ясувати як саме Ви можете сплачувати податки. У ФОПів є можливість бачити нараховані податки у Дії та сплачувати їх відразу в додатку. Однак, незважаючи на простоту процедури, не рекомендуємо сплачувати податки таким чином. Оскільки система все ж не досконала, потім можуть виникнути небажані наслідки у вигляді повідомлень податкової про несплату податків. Це може статися з різних причин, наприклад, кошти можуть надійти до інакшого територіального органу податкової служби. Ви можете навіть не здогадуватись про це, однак податкова вважатиме, що податки ви не сплатили. Вихід з такої ситуації є – написати заяву про повернення помилково сплачених коштів.

Щоб уникнути подібних ситуацій, рекомендуємо користуватись традиційним перевіреним методом – оплачувати за реквізитами. Але якщо ж вас спіткала подібна ситуація – потрібно звернутися до професіоналів, які неодмінно знайдуть спосіб поставити все на свої місця.

Реєстрація ФОП у Львові

Процедура реєстрації фізичної особи-підприємця у Львові нічим не відрізняється від від порядку по всій Україні. Тому якщо є якісь питання про те як стати ФОПом, то краще проконсультуватись з досвідченими юристами, які допоможуть уникнути можливих проблем і непорозумінь з державними органами.

Консультація юриста

Підготовка та подача документів при державній реєстрації ФОП

Для відкриття ФОП слід підготувати такі документи:

  • форма 10 (затверджена форма для реєстрації, зразок можна знайти тут);
  • заява про обрання спрощеної системи оподаткування або про реєстрацію платником ПДВ – за бажанням (ці документи можна подати в податкову після проведення реєстрації).

Куди подавати підготовані документи?

Документи щоб зареєструвати ФОП подаються до центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) або до нотаріуса, який є державним реєстратором. В першому випадку процедура буде безкоштовною, однак триватиме близько 3-4 днів. В другому – перед тим як зареєструвати ФОП слід буде оплатити послуги нотаріуса, однак вже на наступний день матимете документ про реєстрацію (Виписку).

Якщо фізична особа подає документи на оформлення ФОП самостійно, їй слід мати з собою паспорт та ідентифікаційний код (реєстраційний номер облікової картки платника податків). Якщо реєструє представник – він має пред’явити нотаріально посвідчену довіреність.

Закон передбачає можливість реєстрації ФОПом з 16 років, але в такому випадку особа має подати нотаріально посвідчену згоду батьків.

Скільки часу займає реєстрація?

Протягом 24 годин з моменту отримання документів реєстратором проводиться  державна реєстрація ФОП. Після цього податкова та інші органи автоматично беруть підприємця на облік.

Для реєстрації платником єдиного податку слід здійснити додаткові дії:

  • подати заяву про обрання спрощеної системи (якщо така не подавалась реєстратору);
  • подати запит на отримання Витягу з реєстру платників єдиного податку;
  • зареєструвати Книгу обліку доходів та витрат.

З моменту реєстрації як ФОП Ви можете відкривати банківський рахунок та сміливо розпочинати підприємницьку діяльність.

ВИСНОВОК

Незважаючи на простоту реєстрації ФОП в Україні, процедура все ж містить багато нюансів, вирішення яких потребує певних навичок. Рекомендуємо консультуватись із професіоналами, які допоможуть вибудувати комплексний підхід та уникнути, на перший погляд непомітних, підводних каменів.

Ми вам
зателефонуємо

Замовити дзвінок