Порядок та процедура реєстрації фізичної особи-підприємця

Порядок та процедура реєстрації фізичної-особи підприємця (ФОП)

Чи вважаєте ви, що маєте ресурси та можливості для того, щоб працювати самостійно, тобто сам на себе? Тоді ви готові, зареєструватися, як фізична особа-підприємець (далі – ФОП). Якщо ви плануєте надавати послуги або продавати товари кінцевим споживачам – фізичним особам, то ФОП буде ідеальним рішенням, звісно не лише у цьому випадку простота використання ФОП буде значною перевагою у використанні, зокрема (детальніше тут):

  • Кошти, що надходять на рахунок є одразу коштами підприємця, які він (вона) може вільно витрачати;
  • Набагато простіша система ведення бухгалтерії;
  • Можливість не виплачувати собі зарплату.

 

Реєстрація фізичної особи-підприємця здійснюється відповідно до законодавчих норм, зокрема ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань». Для реєстрації необхідно пройти декілька етапів. Для початку підкреслимо основні моменти, які необхідно знати перед тим, як зареєструватися, як ФОП:

  1. Фізичною особою-підприємцем може зареєструватися лише особа, що наділена повною цивільною дієздатністю.
  2. Найменування ФОП – це прізвище, ім’я та по-батькові підприємця. ФОП може зареєструвати торговельну марку на своє ім’я та використовувати її в своїй господарській діяльності, таким чином, може брендуватися.
  3. Місце знаходження ФОП – це місце державної реєстрації особи.
  4. ФОП несе відповідальність в межах всього свого майна, яке належить йому на праві власності, як фізичні особі.
  5. Реєстрація ФОП є безплатною процедурою.
  6. ФОП може вільно використовувати усі кошти, які надійшли йому на рахунок, для будь-яких власних потреб, в тому числі знімати готівку, за винятком випадків передбачених законодавством (про які, ми поговоримо пізніше).
  7. Виготовлення печатки є законодавчо необов’язковим при реєстрації підприємця, лише за бажанням Клієнта, але ми вважаємо, що це краще зробити, адже тоді ви є більш юридично захищені.

 

Далі поговоримо безпосередньою про реєстрацію ФОП, поетапно:

ЕТАП 1. Обрання виду підприємницької діяльності.

Важливим етапом є обрання підприємницької діяльності, якою буде займатися ФОП. Для цього необхідно визначитися із КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності). Зокрема, в законодавстві немає обмежень стосовно  їх кількості. Тому, за законом в реєстраційну картку, можна вписати скільки завгодно КВЕДів і по ним працювати. Можливий варіант, що ви не будете здійснювати діяльність по всіх КВЕДах, що вказали. Але це також не є проблемою, жодної відповідальності чи санкцій звісно не буде, але зазначивши їх так сказати,  про «всяк випадок», щоб у разі необхідності не додавати ці нові КВЕДи, адже ця процедура вже є платною.

 

ЕТАП 2. Підготовка документів для реєстрації.

Реєстрація ФОП здійснюється шляхом подачі документів, у центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), які передаються їх відповідним органам, а саме державному реєстратору або через нотаріуса, який наділений повноваженнями державного реєстратора. У першому випадку така реєстрація не буде коштувати нічого, але займе більше часу, зокрема, від 3 до 5 днів. Якщо така реєстрація здійснюється через нотаріуса, то вже через 24 години, ви будете мати Виписку про підтвердження зареєстрованого ФОП-а, але за додаткові кошти, які необхідно буде сплатити нотаріусу.

Для того, щоб зареєструватися ФОП необхідно заповнити реєстраційну картку Форма  №10 (зразок заповненої заяви та чистого бланку). Важливо зазначати хто буде здійснювати реєстрацію, чи особа самостійно, чи уповноважена особа за довіреністю, наприклад, юристи АО «Бачинський, Коломієць та партнери». Необхідно також врахувати, що документи можна подавати лише за місцем прописки фізичної особи. Під час реєстрації також можна подавати реєстраційну картку тієї системи оподаткування, якої бажає ФОП. Але як показує практика, краще це робити у відповідні органи Державної фіскальної служби, безпосередньо після здійснення реєстрації фізичної особи-підприємця.

ЕТАП 3. Вибір системи оподаткування

Фізична особі-підприємець може обрати одну із нижче запропонованих систем оподаткування:

  1. Загальна система оподаткування.
  2. Спрощена система оподаткування (єдиний податок).
  3. Додатково платник ПДВ (податок на додану вартість).

В залежності від вибору тієї чи іншої системи оподаткування, процес державної реєстрації ФОП буде мати певні особливості. Стосовно обрання системи оподаткування для ФОП ми поговоримо в наступних статтях, або просто зараз можна звернутися за консультацією до юристів нашого Об’єднання.

Починаємо процедуру державної реєстрації:

Якщо ви обрали діяльність, якою плануєте займатися, систему оподаткування, тоді можна приступати безпосередньо до державної реєстрації. Зокрема необхідно мати такий перелік документів:

  1. Заповнена Заява про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця.
  2. Заява про обрання фізичною особою-підприємцем спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість за формою, затвердженою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової і митної політики, – за бажанням заявника;
  3. Нотаріально засвідчена письмова згода батьків (усиновлювачів) або піклувальника чи органу опіки та піклування – для фізичної особи, яка досягла шістнадцяти років і має бажання займатися підприємницькою діяльністю, але не має повної цивільної дієздатності.
  4. Довіреність на представництво інтересів, у разі здійснення реєстрації безпосередньо не фізичною особою, яка бажає стати ФОП, а уповноваженою особою.

Після подачі вказаних вище документів, державний реєстратор продовж 24 годин вносить  відомості у відповідний реєстр, та органи Державної фіскальної служби (податкова) та Головне управління регіональної статистики автоматично бере на облік зареєстрованого ФОПа. Але, для того, щоб стати платником єдиного податку чи платником податку на додану вартість, відвідати органи Державної фіскальної служби все-таки необхідно. Зокрема після отримання Виписки про реєстрацію фізичної особи-підприємця, а точніше з моменту появи відомостей про реєстрацію в Єдиному державному реєстрі фізичних осіб підприємців, до органів Державної фіскальної служби необхідно подати такі документи:

  • Заява про державну реєстрацію відповідної системи оподаткування:
  • Запит на отримання витягу з реєстру платників податку, який ми обрали;
  • Книгу обліку доходів та зборів.

Коли ви подаєте зазначені вище документи у органи податкової служби, необхідно мати на увазі, що їх ви зможете отримати назад  лише зі спливу десяти днів. Зокрема після проходження всіх інстанцій, для здійснення підприємницькою діяльності та відкриття банківського рахунку у вас повинні залишитися такі документи:

  1. Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
  2. Витяг з реєстру платників податків (відповідної системи оподаткування).
  3. Книга обліку доходів та зборів фізичної-особи підприємця;

 

Для реєстрації фізичної особи-підприємця, підготовки всіх потрібних документів, отримання консультація та стосовно всіх інших запитань звертайтеся за телефоном +380970020100, ua.legalaіd@gmaіl.com або безпосередньо до нас на офіс, що знаходиться за адресою: 79013, м. Львів, вул. Здоров’я, 16