Затримка чи скасування рейсу: що робити?

Літо, сонце, море, пляж…  Що може бути прекрасніше довгоочікуваної відпустки?! Зібрані речі, куплені білети, заброньований готель, а думках вже чути шум прибою.

Здавалось би, що може завадити такій ідилії відпочинку?! Переліт! Затримка рейсу або навіть, його відміна. Як не дозволити зіпсувати ваш відпочинок та як боротись з недобросовісними авіаперевізниками?!

Обов’язки перевізника, якщо затримано рейс

У разі затримки рейсу дальністю до 1500 км на 2 години, дальністю від 1500 до 3500 км на 3 години, дальністю понад 3500 км на 4 години авіаперевізник зобов’язаний забезпечити вас:

  • харчуванням;
  • надати можливість здійснити два безкоштовні дзвінки;
  • відправити теле-, факс-повідомлення чи повідомлення електронною поштою, якщо для цього є технічні умови.

Якщо затримка рейсу перевищує 5 годин, то авіаперевізник має запропонувати на вибір: відшкодування вартості перевезення протягом 7 днів або зміну маршруту, тобто відправлення при першій можливості та наявності вільних місць у літаку.

Обов’язки перевізника, якщо рейс скасовано

  1. Попередити про скасування рейсу

Aвіакомпанія має повідомити про скасування pейсу:

  • за два тижні до запланованого часу відправлення;
  • у період від 7 до 14 днів до запланованого часу відпpавлення і запропонувати зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за 2 години до запланованого часу відправлення та прибути в кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через 4 години після запланованого часу прибуття;
  • менш ніж за 7 днів до запланованого часу відправлення і запропонувати зміну маршруту, що дасть змогу вирушити з пункту відправлення не пізніше ніж за годину до запланованого часу відправлення та прибути в кінцевий пункт призначення не пізніше ніж через 2 години після запланованого часу прибуття.

Якщо вас не було попереджено у вказані терміни, ви маєте право вимагати від авіаперевізника повернути протягом 7 днів повну вартість квитка або змінити маршрут поїздки й відправлення при першій можливості та наявності вільних місць у літаку.

  1. Компенсувати шкоду

Авіаперевізник у разі скасування рейсу зобов’язаний відшкодувати вам повну вартість квитка та виплатити грошову компенсацію в таких розмірах:

  • 250 єврo – для pейсів з відстанню до 1500 км;
  • 400 єврo – для pейсів з відстанню від 1500 до 3500 км;
  • 600 єврo – для pейсів з відстанню понад 3500 км.

 

Як відшкодувати понесені витрати і притягти до відповідальності недобросовісного авіаперевізника

Перед тим, як звертатись за відшкодуванням завданих збитків необхідно зібрати усі документи, що підтверджують затримку чи скасування рейсу та понесені вами витрати, а саме:

  • Довідку від адміністрації аеропорту про факт затримки чи скасування рейсу.
  • Письмову відмову представника авіакомпанії у наданні обслуговування. Якщо представник відсутній або не бажає видати такий документ, складіть відповідний акт із іншими постраждалими пасажирами (як мінімум двома) з описом ситуації і їх підписами.
  • Квиток і посадковий талон.
  • Квитанції та чеки, що підтверджують витрати на житло, харчування, проїзд.

Додатково можете звернутись до Державіаслужби зі скаргою на авіаперевізника, її письмова відповідь на ваше звернення може бути додатковим доказом у суді або додатком до претензії.

I. Претензія

Виплата грошової компенсації за затримку чи скасування рейсу здійснюється на підставі письмової претензій до офіційного представника відповідної авіакомпанії  та викладеній у ній вимозі  сплати належну пасажирові компенсацію. До претензії додають всі копії документів, що підтверджують ваші вимоги і право на виплату.

Авіаперевізнику надається 3 місяці на розгляд такої претензії та прийняття рішення про її задоволення чи відмову. Але якщо перевезення мало бути здійснене декількома перевізниками, строк розгляду претензії може бути подовжено до 6 місяців.

Багато хто з перевізників йде на мирний шлях врегулювання проблеми з метою збереження своєї репутації та виплачує компенсацію постраждалим туристам, тому не нехтуйте такою можливістю позасудогового врегулювання спору.

 II. Суд

У випадку, якщо перевізник не відповів вам на претензію або відмовив у її задоволені, є інший шлях – звернення до суду. При цьому, звернутися до суду ви можете незалежно від подання чи неподання претензії. За українським законодавством претензійний  порядок вирішення спорів не є обов’язковим перед зверненням до суду.

Чудовий варіант у подібних випадках – об’єднатися з іншими пасажирами затриманого чи скасованого рейсу і звернутися до суду із колективним позовом. Це допоможе значно зекономити на судових витратах, гонорарах адвокатів та суттєво спростить  процес доказування.

Позови до перевізника пред’являються до суду за місцем розташування самого авіаперевізника. Але й тут можуть виникнути певні труднощі. Непоодинокими є випадки, коли авіаперевезення здійснюються декількома компаніями, так званими маркетинговим (або договірним) перевізником, який продає квитки під власним кодом на рейси оперуючого перевізника та оперуючим (або фактичним) – який фактично виконує рейс. Для того, аби визначити належного відповідача, необхідно ознайомитись із  комерційною угодою між авіакомпаніями, у якій розмежовується відповідальність фактичного й договірного перевізника.

Така угода може бути розміщена на сайті одного з авіаперевізників або її можна отримати безпосередньо звернувшись до представника однієї з авіакомпаній. Якщо вам вдасться ознайомитись із положеннями комерційної угоди між перевізниками, уважно вивчіть її і з’ясуйте, хто і який саме перевізник за що відповідає, адже суд зазвичай під час визначення належного відповідача й задоволення позову враховує зміст існуючої угоди між авіаперевізниками. Якщо ж вам не пощастить і ви матимете змоги отримати таку комерційну угоду, залучайте відповідачами двох авіаперевізників одночасно і вимагайте стягнути грошові кошти з них солідарно.

Звернутися до суду з позовом про відшкодування шкоди за затримку рейсу або його скасування, можна протягом строку позовної давності,  яка у таких справах становить 2 роки у випадку міжнародних перевезень і 3 роки у разі внутрішніх.

Зважайте, що відшкодувати моральну шкоду за зіпсовані вам нерви і фактичну втрату часу неможливо, адже відповідальність перевізника обмежується лише реальними збитками. При цьому максимальна сума, що може бути відшкодована також встановлена законодавством у вигляді прив’язки до курсу валют і на сьогодні становить близько 173 000 грн.

Будьте готовими до судової тяганини і процесу доказування, адже авіаперевізники, як свідчить практика, досить часто посилаються на форс-мажорні обставини, через які вони не могли виконати свої обов’язки  щодо своєчасного попередження пасажира про затримку і скасування рейсу. Під форс-мажором у таких випадках розуміється дія надзвичайних обставин або непереборної сили, яким не можна було запобігти. І перелік таких обставин не є виключним, що відкриває широке поле для довготривалого процесу доказування у суді.

 

Пам’ятайте, що за свої права, втрачений час і гроші слід боротися. Самостійно отримати кошти від авіаперевізника вам  навряд чи вдасться, тому з питанням відшкодування компенсації за затримку та скасування рейсів звертайтесь до кваліфікованих адвокатів і бажано з разом із іншими постраждалими пасажирами. А на майбутнє дбайте про свій відпочинок, бізнес подорож чи просто мандрівку заздалегідь і обирайте лише надійного і перевіреного авіаперевізника.

Бєлікова Анастасія

помічник адвоката – партнера практики

судового представництва

АО «Бачинський та партнери»

Наталії Жеманової