В наш складний час благодійна допомога стала невід’ємною частиною життя. Допомога рятує найбільш незахищених. Під час війни потреба в ній зросла в рази. Водночас для організацій, пов’язаних з цим видом діяльності, важливо правильне ведення бухгалтерського обліку допомоги. Невірне оформлення може призвести до втрати статусу благодійної організації та фінансових санкцій.
Сьогодні ми взнаємо про особливості обліку благодійної допомоги, складання звітності. Ми надамо поради стосовно оформлення цих видів допомоги.
Що таке благодійна допомога
Благодійна допомога — це безкоштовна передача майна з метою підтримки певних груп громадян чи організацій. Завдання цього виду допомоги – вирішення соціально важливих питань. До них відноситься підтримка незахищених верств населення, культури, освіти, захист навколишнього середовища та ін. Законодавча база для благодійної допомоги міститься в Законі України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Суб’єктами цього виду діяльності є фізичні та юридичні особи. Отримувачі допомоги не зобов’язані компенсувати її вартість. Благодійники можуть отримати пільги при сплаті податків, в разі дотримання норм законодавства.
Що таке гуманітарна допомога
Гуманітарна допомога – вид благодійної діяльності. Її завдання – надання негайної підтримки в надзвичайних ситуаціях. Наприклад, допомога людям, котрі постраждали внаслідок війни, катастроф, аварій та ін. Особливість цього виду допомоги – цільове призначення та швидкість надання.
Законодавство визначає, що гуманітарна допомога має бути визнана такою спеціальною комісією. Без відповідного статусу, допомога не буде визнана гуманітарною.
Документальне оформлення допомоги
Вірне оформлення благодійної чи гуманітарної допомоги дуже важливо. Ось ключові аспекти її оформлення:
- Укладення договору про надання благодійної допомоги. В ньому повинно бути чітко зазначено її цільове призначення, права та обов’язки сторін договору.
- Акт прийому-передачі – підтверджує факт надання товарів або коштів.
- Платіжні документи – необхідні для підтвердження сплати грошей.
- Сертифікати якості та ін. документи. Як правило, вони необхідні для медикаментів та харчових продуктів.
Документи мають бути належним чином оформлені, щоб не було неприємностей під час перевірок.
Чи потрібен звіт щодо оформлення допомоги
Організації, які займаються наданням гуманітарної чи благодійної допомоги, звітуються про свою діяльність. Ось декілька звітів, які складають благодійні організації:
- Звіт про фінансову діяльність. Містить інформацію про витрати та надбання грошових коштів;
- Податкові звіти. Необхідні для оформлення пільг зі сплати податків;
- Внутрішні звіти. Використовуються керівництвом організації для внутрішнього контролю.
Завдяки звітам забезпечується контроль діяльності організацій з боку благодійників та контролюючих органів.
Оподаткування благодійної допомоги
Благодійна допомога звільняється від певних податків. Наприклад:
- Податок на прибуток. Благодійні організації, котрі внесені до Реєстру неприбуткових установ, не сплачують цей податок;
- ПДФО (податок на доходи фізичних осіб). Якщо допомога спрямована на соціально значущі цілі, її одержувачі звільняються від цього податку;
- ПДВ (податок на додану вартість). Товари благодійного призначення не обкладаються ПДВ.
Однак недотримання вимог щодо вірного оформлення документів, може призвести до втрати пільг. В цьому разі, з такої допомоги доведеться сплачувати податки.
Оподаткування гуманітарної допомоги
Гуманітарна допомога також має пільги. Зокрема:
- Звільнення від мита та ПДВ при ввезенні товарів.
- Неприбуткові організації також не сплачують податки за операціями, пов’язаними з гуманітарною допомогою.
Для отримання пільг, також необхідно вірно оформити документи.
Знання норм законодавства та дотримання правил бухгалтерського обліку не лише забезпечить довіру з боку благодійників, але й допоможе отримати пільги зі сплати податків.