Припинення юридичної особи, згідно з цивільним законодавством, можливо здійснити двома основними способами – реорганізувати її або ліквідувати. У свою чергу, реорганізація передбачає декілька підвидів: злиття, приєднання, поділ чи перетворення, під час яких усе майно і майнові права, що належали юридичній особі, та обов’язки, що були на неї покладені, передаються правонаступникам.
Юридичними підставами для припинення можуть слугувати рішення засновників, суду чи, у ряді випадків, державних органів.
Для того, щоб юридичну особу можна було вважати припиненою, про цей факт необхідно внести відповідний запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Втім, перш ніж у реєстрі з’явиться запис «припинено», необхідно вчинити ряд дій, які, одразу зазначимо, часто є доволі тривалими в часі.
Відвідувати реєстраційну службу потрібно буде декілька разів.
Перший етап – повідомлення реєстратора про саме рішення щодо припинення юридичної особи. Рішення засновників (чи державних органів) подається до Державної реєстраційної служби в оригіналі або у вигляді нотаріально завіреної копії. Тож потурбуйтеся про оформлення кількох примірників цього документа при проведенні зборів учасників. З собою необхідно мати паспорт, а представникові – і довіреність (один екземпляр залишається у реєстратора). Ці папери можна подавати особисто, а можна – поштою, рекомендованим листом з описом вкладення. Подані документи реєстратор приймає під опис, один примірник якого у першому випадку одразу на місці видасть Вам на руки, а в другому – надішле вам поштою у той же день, коли вони надійшли до нього.
Слід уважно стежити за тим, щоб документи були в порядку. Тому що неповний пакет, порушення вимог стосовно оформлення рішення чи інших документів (наприклад, неправильно записане ім’я у довіреності), вказівка неповних даних про ліквідатора чи комісію з припинення – усе це зобов’язує реєстратора залишати документи без розгляду. Ніби нічого страшного – Вам просто повернуть назад весь пакет, ще й пояснять у письмовій формі, що треба виправити. Але це – даремно витрачений час, а деколи – і кошти.
Якщо ж з документами все в порядку, підстав для відмови немає, до Єдиного реєстру вносяться відповідні відомості, і тепер, ввівши у пошук свою юридичну особу, в переліку інформації про неї Ви побачите новий запис – «перебуває у процесі припинення».
Далі, згідно закону, настає період для заявлення вимог кредиторами. Цивільне законодавство каже, що цей строк повинен нараховувати від 2-х до 6-місяців. Його обов’язково потрібно вказати у рішенні зборів учасників.
З цього місця починаються нюанси. Якщо має місце перетворення – тобто надалі у майбутньому функціонуватиме нова юридична особа – слідкуєте за датами, і до того часу, як спливе останній день строку заявлення вимог кредиторів, йдете до реєстратора вдруге. З собою берете:
– заповнену реєстраційну картку відповідної форми (усі зразки є на сайті Державної реєстраційної служби);
– передавальний акт з підписами комісії з припинення та її голови, затверджений засновниками юридичної особи;
– довідку з архіву про прийняття на зберігання документів;
– довідку про відсутність заборгованості зі сплати податків і зборів (22-ОПП);
– довідку про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на
загальнообов’язкове державне соціальне страхування
(3-ЄСВ);
– якщо у юридичної особи є податковий борг – додаєте до цього переліку документ про узгодження плану реорганізації з органом фіскальної служби (податковою).
Якщо ж має місце ліквідація, то так само з додержанням строків реєстраторові слід подати менший перелік документів:
– заповнену реєстраційну картку;
– довідку 22-ОПП;
– довідку 3-ЄСВ;
– довідку з Пенсійного фонду;
– довідку з архіву.
У випадках, що встановлені законом, крім перелічених документів, додатково може вимагатися висновок аудитора щодо того, наскільки достовірним та повним є ліквідаційний баланс юридичної особи.
У Законі «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» сказано, що подається «довідка з Пенсійного фонду». Звертаємо увагу, що відповідно до останніх законодавчих змін таких довідок є дві – одну видає Пенсійний фонд, а другу – за формою 3-ЄСВ – видає Державна фіскальна служба.
За загальним правилом, реєстратор після подання Вами документів зобов’язаний повідомити Державну фіскальну службу, а остання, в свою чергу, – призначити позапланову документальну перевірку. За результатами перевірки у разі, якщо за Вашою юридичною особою немає ніяких податкових боргів і не було вчинено жодних порушень, видається довідка про результати документальної позапланової виїзної перевірки. З цього місця починається найвеселіше – «вибивання» від податківців сумнозвісних 22-ОПП та 3-ЄСВ. Справа в тім, що нормативно-правовими актами не встановлено конкретного строку, протягом якого ці довідки мають бути видані вперше. Прив’язка є до моменту, коли «контролюючі органи підтвердять відсутність заборгованості», тобто, як це відбувається на практиці, коли керівники кільканадцяти відділів фіскальної служби включно з податковою міліцією підпишуть обхідний лист.
Після подання зазначених документів та відсутності підстав для їх повернення (вони аналогічні до тих, що зазначені вище), реєстратор вносить запис про припинення до Єдиного державного реєстру. З цього моменту юридична особа є припиненою.
Юридична компанія «Лігалейд» надає весь комплекс послуг, пов’язаних із припиненням юридичної особи. Тому якщо Вам необхідно ліквідувати чи здійснити перетворення підприємства, але у Вас немає часу для паперової роботи, знайомства і спілкування з усіма податківцями району, звертайтеся до нас:
+38 096 002 01 00, +38 050 431 70 84]]>
Грудень 4, 2017