В Україні співвласники багатоквартирного будинку можуть самостійно здіснювати управління ним. Ця можливість реалізується шляхом створення юридичної особи – об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі – ОСББ). Варто зауважити, що багатоквартирним вважається житловий будинок, у якому три і більше квартири, а його співвласниками – власники квартир та нежитлових приміщень.
СТВОРЕННЯ ОСББ
Згідно даних Державної служби статистики України, з 2015-го року було створено більше 20-ти тисяч ОСББ. Станом на 2023-й рік, їх сумарна кількість – близько 38-ми тисяч. Навіть в умовах війни громадяни продовжують створювати об’єднання (близько тисячі), що свідчить про високу затребуваність.
ПЕРЕВАГИ СТВОРЕННЯ ОСББ
Створення ОСББ знаменує єдність жильців будинку, дозволяє здійснювати управління будинком саме в їх інтересах.
Серед найбільш очевидних переваг можна виділити:
- Вчасне проведення ремонтів. В компетенцію ОСББ входить вирішення питання про утримання будинку. Це означає, що правління ОСББ (про нього далі) приймає рішення про необхідність ремонту, проводить пошук підрядників та має можливість вибору серед них.
- Співвласникам будинку не обов’язково проводити збори для вирішення кожного дрібного питання. Для цього обирається правління ОСББ, що й приймає більшість рішень від імені жильців.
- Можливість контролю фінансів. Учасники ОСББ мають доступ до всієї фінансової документації, отже можуть безперешкодно контролювати на що йдуть їхні внески.
ЯК СТВОРИТИ ОСББ
Отож перейдімо до головного – як створити ОСББ. Першим кроком у створенні ОСББ є підготовка його статуту – основного документу, у якому визначаються органи правління об’єднанням, їх повноваження, порядок дій у конкретних ситуаціях тощо. Після цього потрібно передбачити порядок денний майбутніх установчих зборів, на яких необхідно врішити багато питань, зокрема безпосередньо щодо створення ОСББ, затвердження його статуту, обрання правління, визначення особи, відповідальної за державну реєстрацію об’єднання. Передбачити потрібно доволі багато, тож рекомендуємо звернутись за допомогою до професіоналів.
ПРОВЕДЕННЯ УСТАНОВЧИХ ЗБОРІВ
Далі ініціативна група скликає установчі збори ОСББ. Ініціативною групою вважається троє чи більше співвласників будинку. Документально засвідчувати її створення не потрібно.
Скликання відбувається шляхом вручення запрошення кожному із співвласників під розписку або надсиланням запрошення на поштою (рекомендованим листом). У запрошенні обов’язково потрібно зазначити з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. Це потрібно зробити мінімум за 14 днів до проведення зборів.
На установчих зборах, шляхом голосування, вирішуються питання, викладені у порядку денному. Під час установчих зборів, кожен співвласник має кількість голосів, пропорційну до його частки власності у будинку.
Розрахувати кількість голосів можна за формулою:
К = (Пв х 100) / Зп
К — к-сть голосів співвласника;
Пв — площа приміщення, що йому належать;
Зп — загальна площа всіх квартир та нежитлових приміщень.
У подальшому можна встановити інший, зручніший спосіб розрахунку голосів, шляхом внесення його у статут. Наприклад, 1 квартира/приміщення у власності особи = 1 голос.
Рішення вважатимуться прийнятими, якщо голосів “ЗА” буде більше 50-ти відсотків. Важливо зауважити, що береться до уваги загальна кількість голосів усіх співвласників, а не лише тих, що присутні на зборах.
Звісно, що не всі зможуть бути присутніми на установчих зборах ОСББ. Це може призвести до того, що рішення не будут прийняті, оскільки не набереться більше 50-ти відсотків голосів “ЗА”. Такий випадок законодавством також передбачений. Згідно ЗУ “Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку” (далі – закон про ОСББ), проводиться письмове опитування співвласників, що не голосували на установчих зборах. Сумарна кількість усіх голосів заноситься до протоколу загальних зборів.
ДЕРЖАВНА РЕЄСТРАЦІЯ ОСББ
Після проведення установчих зборів ОСББ необхідно зареєструвати – з цього моменту воно офіційно вважатиметься створеним. Особа, якій на установчих зборах доручили провести реєстрацію, подає до ЦНАПу протокол установчих зборів, статут та заповнену заяву на реєстрацію. Заява є типовою, її форма затверджена Мін’юстом.
Ми не дарма виділили державну реєстрацію в окрему стадію створення ОСББ. Незважаючи на невелику кількість документів, які потрібно подати, заповнення реєстраційної заяви – справа кропітка. Потрібна неабияка уважність та певна обізнаність вюридичній сфері, аби заповнити реєстраційну заяву без помилок та правильно зареєструвати об’єднання. Для досягнення позитивного результату із найменшими затратами зусиль та часу, доцільно звернутись до кваліфікованих юристів.
ВИСНОВОК
Створення ОСББ – це важливий крок на шляху до самостійного управління багатоквартирним будинком. Реєстрація ОСББ надає співвласникам будинку більше прав і можливостей для вирішення питань, пов’язаних з утриманням будинку. Однак, весь процес є дуже багатогранним, вимагає уваги до надзвичайно великої кількості деталей. Юристи АО “Бачинський та партнери” допоможуть Вам із створенням об’єднання, роз’яснять усі незрозумілі моменти та попіклуються про успішне створення об’єднання у Вашому будинку.