24 серпня 2018 року у райцентрі Мукачево сталася найбільша пожежа в історії компанії «Нова Пошта». З невідомих поки що причин зайнявся сортувальний центр площею в 2500 кв. м. Будівля згоріла майже вщент, але ніхто не постраждав. Керівництво «Нової Пошти» пообіцяло виплатити клієнтам компенсації за втрачені посилки.
Ваша посилка згоріла, зникла чи пошкоджена? Як це довести та отримати компенсацію – поради від провідних юристів
Це – швидше виняток, бо в більшості подібних випадків, навіть якщо пошкодження або втрата поштових відправлень відбулися з вини операторів поштового зв’язку, вони не поспішають виплачувати компенсації. Часто клієнтам доводиться звертатися по послуг юристів та у судовому порядку домагатися виплати компенсацій.
Як довести, що ваша посилка пошкоджена чи втрачена та отримати за це компенсацію – радять провідні юристи з Адвокатського об’єднання «Бачинський та партнери».
На ринку України працює один національний та близько десяти приватних поштово-логістичних операторів. Для них всіх порядок надання послуг поштового зв’язку регулюється положеннями: Цивільного кодексу України, Закону України «Про поштовий зв’язок» від 04.10.2001 р. № 2759-III, іншими нормативно-правовими актами та договором.
На операторів покладається обов’язок забезпечувати схоронність поштових відправлень і грошових коштів з моменту його прийняття для надання поштових послуг до моменту його видачі одержувачу. Вони несуть за це матеріальну відповідальність. Неналежне надання послуг поштового зв’язку – це втрата, нестача, псування або пошкодження прийнятих до перевезення поштових відправлень.
Щоб отримати компенсацію за пошкоджену або втрачену посилку, клієнти поштових операторів повинні пам’ятати про П’ЯТЬ практичних порад
1. Зберігайте оригінали та копії документів, які підтверджують факт укладення договору про надання послуг поштового зв’язку.
- якщо договір про надання послуг поштового зв’язку укладено у письмові формі – підтвердженням факту укладення договору є аутентична копія договору із усіма додатками, підписані клієнтом та оператором.
- якщо договір про надання послуг поштового зв’язку укладено в усній формі – підтвердженням факту укладення договору є квитанція, касовий чек тощо, в яких зазначається найменування оператора та об’єкта поштового зв’язку, які надають послуги, дата та вид послуги, її вартість.
2. Відразу після виявлення пошкодження поштового відправлення здійсніть документальне фіксування обсягів завданої шкоди або факту втрати поштового відправлення.
На поштовому відправленні робиться позначка «Надійшло у пошкодженому вигляді», яка засвідчується підписом працівника поштового зв’язку і проставляється відбиток календарного штемпеля.
У разі виявлення розходжень фактичної маси посилки чи листа з оголошеною цінністю, працівник поштового зв’язку повинен скласти відповідний акт, який підписується ним та керівником об’єкта поштового зв’язку.
Якщо під час розкриття поштових відправлень з позначкою «З описом» було виявлено нестачу, заміну, повне або часткове пошкодження чи зіпсуття вкладення, працівник поштового зв’язку складає акт у трьох примірниках, який підписується ним, керівником об’єкта поштового зв’язку та одержувачем. Один примірник акту видається одержувачу.
У випадку виявлення втрати поштового відправлення клієнтам рекомендується вимагати від працівника поштового зв’язку складання акту, який підписується ним, керівником об’єкта поштового зв’язку і одержувачем.
3. Умови та обставини, які впливають на визначення розміру компенсації за пошкодження або втрату поштового відправлення.
Згідно ст. 18 Закону № 2759-IІІ оператор несе перед клієнтом матеріальну відповідальність у наступних випадках:
- за повну втрату реєстрованих поштових відправлень (рекомендованого листа, бандеролі, поштової картки, повідомлення про вручення поштового відправлення), посилок та прямих контейнерів без оголошеної цінності – відшкодування вартості послуг поштового зв’язку та штраф у розмірі 100% вартості цих послуг;
- за часткову втрату (пошкодження) вкладення посилки без оголошеної цінності – відшкодування його вартості пропорційною масі втраченої або пошкодженої частини вкладення шляхом ділення розміру тарифу за пересилання на чисту масу вкладення та штраф у розмірі 100% вартості послуг поштового зв’язку;
- за повну втрату (пошкодження) вкладення посилки з оголошеною цінністю, листа або бандеролі з оголошеною цінністю – відшкодування в розмірі суми оголошеної цінності поштового відправлення, вартості послуг поштового зв’язку та штраф у розмірі 25% вартості цих послуг;
- за часткову втрату (пошкодження) вкладення посилки з оголошеною цінністю, листа або бандеролі з оголошеною цінністю з описом вкладення – повернення (відшкодування) вартості вкладення або його пошкодженої частини згідно з описом, вартості послуг поштового зв’язку та штраф у розмірі 25% вартості цих послуг.
До слова, оператор та клієнт в умовах договору про надання послуг поштового зв’язку можуть зазначати інші умови виплати та розмір компенсації за пошкодженні або втрачені поштові відправлення.
Для прикладу, умовами Публічного договору про надання послуг з організації перевезення відправлень (публічний договір компанії «Нова Пошта») передбачається таке: якщо поштове відправлення без оголошеної цінності було повністю втрачене, то клієнт має право отримати від Експедитора компенсацію у розмірі провізної плати, сплаченої Замовником Експедитору за надані послуги з організації перевезення поштового відправлення. У випадку, якщо поштове відправлення з оголошеною цінністю було повністю втрачене, то Замовник має право отримати компенсацію у розмірі суми, що дорівнює оголошеній вартості поштового відправлення (але не більше, ніж фактичну вартість відправлення), та суму провізної плати за надані послуги з організації перевезення поштового відправлення.
Отже, розмір компенсації за втрачене поштове відправлення буде пропорційно залежати від суми оголошеної цінності поштового відправлення, а не від фактичної вартості речей, які відправлялися у поштовому відправлені.
Оператор може бути звільненим від матеріальної відповідальності перед клієнтом, якщо доведе, що втрата або пошкодження вкладення поштового відправлення сталися внаслідок дії непереборної сили (землетрус, ураган, повінь тощо).
4. На підставі наявних доказів (акти, фото-фіксація) зверніться до оператора із письмовою претензією про отримання компенсації за пошкоджене або втрачене поштове відправлення.
Оператор зобов’язаний надати письмову відповідь клієнту у місячний термін з моменту відправлення претензій, в тому числі і на Нову Пошту.
5. Клієнти мають право звернутися до суду з позовом до оператора про виплату компенсації за пошкоджене або втрачене поштове відправлення у випадках:
- якщо оператор не направив відповідь на претензію, наприклад, на Нову Пошту про компенсацію пошкодженого або втраченого поштового відправлення у місячний термін;
- якщо оператор відмовив у повному або частковому обсязі задовольнити претензію про компенсацію пошкодженого або втраченого поштового відправлення;
- незгоди клієнта розміром відшкодування завданих йому фактичних збитків, моральної шкоди, втраченої вигоди через неналежне виконання операторами своїх зобов’язань.
У вище вказаних випадках законодавством України передбачається застосування спеціальний строк позовної давності в один рік.
Також може бути корисним: Процедура оскарження податкових повідомлень-рішень під час воєнного стану.