Отримання або поновлення індивідуального податкового номера (ІПН) є важливим етапом для іноземців, які планують жити, працювати або вести бізнес в Україні. ІПН необхідний для здійснення різноманітних фінансових операцій, таких як відкриття банківських рахунків, отримання доходів та сплати податків. Ця процедура також є важливою для легалізації перебування іноземця в Україні та забезпечення дотримання українського законодавства.
У цій статті ми розглянемо основні кроки, які допоможуть іноземцям отримати або поновити ІПН, а також надамо корисні поради щодо підготовки необхідних документів та взаємодії з податковими органами. Це допоможе іноземцям уникнути можливих труднощів і забезпечить успішне виконання всіх вимог для отримання ІПН в Україні.
Реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків (індивідуальний ідентифікаційний номер, індивідуальний податковий номер – ІПН, а також ідентифікаційний код, податковий номер) – це особливий код, який має десять цифр і є унікальним для кожної людини. Він надається фізичній особі та зберігається (не змінюється) за нею протягом усього її життя, зміни можна вносити тільки, якщо змінюються дані про фізичну особу, а саме, у разі зміни ПІБ. ІПН генерується системою з урахуванням дати народження і статі людини.
Отримання ідентифікаційного коду іноземцями регулюється Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків, затвердженого наказом Мінфіну від 29.09.2017 No 822.
Оформити картку платника податків іноземцям, внести зміни (зміна прізвища чи ім’я тощо) до ІПН чи отримати дублікат можна в Державній податковій інспекції ГУ ДПС за місцем проживання чи за місцем отримання доходів. Термін видачі ідентифікаційного кода чи дубліката, перевипуск чи внесення змін до картки – до 5 днів. Дана послуга надається безкоштовно.
Отримати ІПН іноземцю можна перебуваючи як на території України, так і за кордоном. Наш міграційний юрист Адвокатського об’єднання “Бачинський та партнери” може подати документи і отримати ідентифікаційний код без вашої присутності (за дорученням, виданим в Україні або за кордоном і переданим в Україну). Після отримання ІПН, ми можемо відправити його вам через відповідну службу доставки.
Хто може отримати ІПН?
Згідно з “Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків”, отримати ідентифікаційний номер може:
- громадянин України, іноземний громадянин та особа без громадянства на території України;
- громадяни України, яким виповнилося 14 років;
- батьки (опікуни, піклувальники, усиновителі) неповнолітніх дітей до 14 років;
- іноземні громадяни та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах і мають паспорт для виїзду за кордон;
- іноземці, які мають посвідки на тимчасове проживання або посвідки на постійне проживання в Україні;
- представник, довірена особа громадянина України або іноземного громадянина за нотаріальним дорученням.
Для чого може використовуватися ІПН іноземцями?
- включення інформації про іноземців до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
- відкриття банківських рахунків для іноземців, включаючи рахунки нерезидентів-інвесторів або рахунки, пов’язані з цінними паперами;
- створення юридичних осіб в Україні з участю іноземців (ведення підприємницької (господарської) діяльності, реєстрація компанії (ТОВ та ін.) і реєстрація ФОП);
- оформлення установчих документів з участю іноземців;
- нотаріальне посвідчення договорів, довіреностей та інших правочинів, у яких бере участь іноземець на території України;
- нарахування та виплата будь-якого доходу іноземцю, одержаного з України.
- працевлаштування (оформлення на роботу найманим працівником і отримання дозволу на роботу);
- навчання у навчальному закладі;
- придбання нерухомості в Україні;
- ведення благодійної чи іншої не прибуткової діяльності;
- отримання посвідки на проживання в Україні;
- оформлення українського громадянства.
Важливо! Особа, через свої релігійні переконання має право відмовитися від ІПН. У такому разі для ідентифікації особи використовується окремий реєстр, в який вноситься номер та серія паспорта. У разі відмови від довідки про присвоєння ідентифікаційного коду необхідно звернутися до Податкової служби та написати відповідну заяву.
Необхідні документи та інформація для отримання ІПН іноземцем в Україні:
- Облікова картка фізичної особи – платника податків – Форма № 1ДР – заява, де міститься інформація про П.І.Б., дату та місце народження, громадянство, місце роботи та проживання, контакті дані особи, для якої буде видано ІПН;
- Копію дійсного паспорта іноземного громадянина, яка містить чіткі зображення фото, дані про місце і дату народження та відмітку про в’їзд в Україну та нотаріально завірений переклад українською мовою та його копію (переклад для осіб, які мають посвідки на постійне проживання або посвідки на тимчасове проживання в Україні непотрібний);
- Посвідка на проживання – для осіб, які маютьпосвідку на тимчасове проживання або посвідку на постійне проживання в Україні;
- Податковий номер в країні громадянства іноземного громадянина (у разі наявності);
- Оригінал довіреності на ім’я представника, який буде представляти інтереси іноземця в податкових органах, засвідчений нотаріусом (якщо іноземець не буде подавати документи на отримання ІПН особисто).
Відновлення загубленої або пошкодженої ІПН
Щоб відновити втрачену або пошкоджену карточку платника податків, потрібно звернутися до найближчої Державної податкової інспекції ГУ ДПС за місцем прописки або за місцем отримання доходів і написати заяву з проханням про видачу такого дубліката.
Дублікат картки видається безкоштовно і єдина відмінність від оригіналу – на новій картці буде стояти відмітка «ДУБЛІКАТ».
Як правило, картку можна отримати в день звернення, але в деяких випадках, якщо вказати неправильні дані, отримання дубліката може зайняти до 5-10 днів.
Внесення змін до ІПН
Якщо Ви переїжджаєте на нове місце проживання, підвідомче іншому податковому органу, або міняєте прізвище, ім’я, по батькові – картка платника податків підлягає заміні. Міняється тільки картка, а не сам реєстраційний номер облікової картки платника податків. Послуга також безкоштовна, надається до 5 днів та потребує звернення до Державної податкової інспекції ГУ ДПС.
Отримання або поновлення індивідуального податкового номера (ІПН) є необхідним кроком для іноземців, які планують вести фінансову діяльність або проживати в Україні. Попри те, що процес може здаватися складним, правильна підготовка документів та знання всіх необхідних процедур значно полегшують його виконання.
У разі виникнення труднощів або відсутності можливості особисто подати документи, міграційний юрист Адвокатського об’єднання “Бачинський та партнери” може надати професійну консультацію та допомогу. Отримання або поновлення ІПН може бути здійснене без особистої присутності іноземця, що забезпечує зручність та оперативність вирішення цього питання.
Звернення до міграційного юриста Адвокатського об’єднання “Бачинський та партнери” дозволяє уникнути можливих помилок та гарантує успішне отримання необхідних документів у найкоротші терміни.