Як повернути кошти в банку після фішингу?

Фішинг є однією із форм кіберзлочинності, яка стала серйозною загрозою для користувачів інтернету в Україні. Шахраї активно використовують різноманітні методи та хитрість, щоб отримати доступ до фінансової інформації українців, що призводить до крадіжки коштів з банківських рахунків.

Чи можливо повернути кошти вкрадені із банківської картки та що робити коли вкрали гроші з банківської картки?

На ці та інші запитання відповідають юристи АО «Бачинський та партнери».

Що таке фішинг?

Простими словами, фішинг – це форма кіберзлочинності, при якій зловмисники намагаються отримати інформацію, таку як паролі, номери банківських карток, особисті фінансові дані особи тощо, шляхом відкриття шкідливих посилань або надання такої інформації безпосередньо.

Одним із видів фішингу є «перехоплення логінів», при якому шахраї надсилають посилання на «підроблені» веб-сайти, що схожі на справжні (до прикладу, сайт банку), для введення логінів та паролів. Інший вид фішингу – «фішингові листи», при якому надсилаються електронні листи, що містять шкідливі посилання або вкладення, призначені для викрадення фінансових даних особи.

Чи можливо повернути грошові кошти в банку після викрадення шахраями?

Насправді, відносини клієнта із банком регулюються договором банківського рахунка, відповідно до якого банк має право списувати грошові кошти лише за розпорядженням клієнта. Це означає, що лише Ви як клієнт можете ініціювати списання грошових коштів з рахунка, а банк зобов’язаний переконатись у тому, що таке розпорядження клієнта є справжнім.

Якщо банк списує гроші з рахунка без розпорядження клієнта, як це є у випадку із фішингом, оскільки розпоряджається коштами уже не клієнт, а третя особа, яка незаконно заволоділа фінансовою інформацією, то банк зобов’язаний негайно після виявлення такого факту зарахувати на рахунок клієнта незаконно списану суму.

Консультація юриста

Тобто, якщо грошові кошти вкрадені із банківської картки шахраями (в тому числі шляхом фішингу), то повернути ці кошти зобов’язаний саме банк, адже саме він провів фінансову операцію без волевиявлення клієнта.

Що потрібно робити коли вкрали гроші з картки та інші поради

Якщо ви стали жертвою фішингу, то після виявлення незаконного списання грошових коштів банком негайно в першу чергу потрібно повідомити свій банк про факт крадіжки грошей. Таку розмову з банком варто записати, а листування зберегти. Крім цього, варто також звернутись в поліцію.

Найкраще не попадатись в такі ситуації, дотримуючись наступних порад.

  • Не переходьте за підозрілими посиланнями, які отримуєте від невідомих осіб.
  • Створіть інтернет картку з нульовим балансом та вводьте лише її дані для розрахунків в інтернеті. Перед кожною покупкою перечисляйте на інтернет картку необхідну суму коштів.
  • Встановлюйте ліміти на зняття готівки з карток, а також ліміти на перекази грошових коштів іншим особам. За необхідності ліміт можна зняти.
  • Періодично змінюйте паролі та пін-коди до банківських карток.

Як повернути кошти у банку?

Щоб повернути вкрадені кошти безпосередньо у банку потрібно звернутись до банку із претензією. Найчастіше банки не поспішають повертати кошти клієнтам-жертвам фішингу, аргументуючи це тим, що клієнт сам винен у розголошенні своєї фінансової інформації третім особам.

Якщо банк добровільно не повертає кошти, списані без розпорядження клієнта, то потрібно звертатись до суду із позовом.

Національна судова практика налічує доволі багато позитивних випадків, коли суди задовольняли такі позови, аргументуючи це тим, що клієнт банку є споживачем та, відповідно, є слабшою та менш захищеною категорією.

Якщо ви стали жертвою фішингу, зверніться в АО «Бачинський та партнери» для консультації з юристом та визначення всіх можливих шляхів для повернення грошових коштів, адже кожна ситуація є індивідуальною та потребує аналізу.

Ми вам
зателефонуємо

Замовити дзвінок