Як демонструє практика, в Україні процедура реєстрації шлюбу суттєво простіша, ніж у більшості держав світу, хоч і має ряд своїх нюансів. Тому, щоб не перетворити одруження на бюрократичну каторгу, пропонуємо читачам вивчити для себе чинний порядок, щоб не бігати пізніше туди-сюди, дозбируючи документи, і не оббивати пороги вітчизняних РАЦСів із щоразу новими труднощами і запитаннями.
Процедура «міжнародного шлюбу» (умовна назва, коли наречені – громадяни різних держав) буває звичайна і прискорена. Різниця між ними – в першу чергу у тривалості: звичайна займе у вас орієнтовно 1,5 місяці, а прискорену можна організувати приблизно за 1 тиждень. Одруження з іноземцем в Україні може бути досить складним процесом. Для того, щоб допомогти захистити права та інтереси будь-якої зі сторін, рекомендується звернутися до сімейного адвоката. Сімейний адвокат може допомогти подати документи до відповідних відомств та порядково пройти усі процедури.
АЛГОРИТМ ДІЙ ПРИ ЗВИЧАЙНІЙ ПРОЦЕДУРІ ВИГЛЯДАТИМЕ НАСТУПНИМ ЧИНОМ:
- Звернення до відділу РАЦС з необхідними документами та подання заяви на реєстрацію шлюбу;
- Призначення дати реєстрації шлюбу (через місяць після подачі заяви);
- Відділ РАЦС надсилає запит до Державної міграційної служби України щодо законності перебування іноземця на території України та отримує висновок;
- Реєстрація шлюбу та отримання свідоцтва про шлюб.
ПРИСКОРЕНА ПРОЦЕДУРА, ЗА НОРМАЛЬНИХ УМОВ, ВІДБУВАЄТЬСЯ ТАК:
- Запис на послугу «Шлюб за добу»;
- Подання заяви на реєстрацію шлюбу;
- Призначення дати реєстрації шлюбу (через 2-3 дні після подачі заяви);
- Відділ РАЦС надсилає запит до Державної міграційної служби України щодо законності перебування іноземця на території України та отримує висновок;
- Реєстрація шлюбу та отримання свідоцтва про шлюб.
ШЛЮБ ЗА ДОБУ
«Шлюб за добу» існує в Україні від літа 2016.
Послуга є платною і здійснюється за участі державного підприємства-посередника. До прикладу, у Львові «шлюб за добу» можна зареєструвати через Міжнародний аеропорт «Львів» ім. Д. Галицького, стадіон «Арена Львів» або Музей народної архітектури та побуту «Шевченківський гай».
Вартість такої прискореної реєстрації відрізняється, залежно від посередника, і становить орієнтовно 3,1-3,5 тисячі гривень. Сума включає в себе вартість послуг відділу РАЦС, вартість послуг посередника та державне мито за реєстрацію шлюбу.
Пара, яка бажає одружитися у прискореному порядку, укладає договір з посередником (див. вище). Також заповнюється спільна заява від наречених про реєстрацію шлюбу і оплачується збір за послугу.
Після цього, у заздалегідь узгоджений день та годину, пара прямує до районного чи міського РАЦСу за місцем знаходження посередника, де і відбувається державна реєстрація шлюбу.
Також корисно: Як отримати дозвіл на імміграцію в Україну: хто має право та які документи потрібні.
ШЛЮБ З ІНОЗЕМЦЕМ ПІД ЧАС ВОЄННОГО
У звʼязку із загрозою життю та здоровʼю осіб, під час воєнного стану доступна прискорена процедура реєстрації шлюбу без звернення за послугою «Шлюб за добу».
Алгоритм дій при цьому буде наступним:
- Подання заяви на реєстрацію шлюбу до відділу РАЦС;
- Призначення дати реєстрації шлюбу (через 2-3 дні після подачі заяви);
- Відділ РАЦС надсилає запит до Державної міграційної служби України щодо законності перебування іноземця на території України та отримує висновок;
- Реєстрація шлюбу та отримання свідоцтва про шлюб.
*Примітка: під час дії правового режиму воєнного стану видається лише один примірник свідоцтва про шлюб.
ЯКІ ДОКУМЕНТИ ПОТРІБНІ?
- Оригінали паспортів нареченого та нареченої. Для громадянина України– внутрішній паспорт, для іноземця – той, за яким перетинали кордон України (а також посвідка на тимчасове або постійне проживання в Україні, за наявності).
- Переклад паспорта іноземця, засвідчений нотаріально.
- Якщо хтось із наречених раніше перебував у шлюбі – документ, який підтверджує припинення цього попереднього шлюбу, а саме: свідоцтво про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу (або про визнання його недійсним) – з відміткою про набрання законної сили, висновок РАЦС про анулювання попереднього актового запису про шлюб, свідоцтво про смерть.
*Примітка: документи про припинення попереднього шлюбу, видані компетентними органами іноземної держави, повинні бути легалізовані у встановленому законом порядку або апостильовані і перекладені на українську мову (переклад повинен бути засвідчений нотаріально).
ЧАСТІ ЗАПИТАННЯ:
- Які відмітки в паспортах нам поставлять?
Такі звиклі для українців штампи про сімейний стан на 10-ій сторінці паспорта з жовтня 2016 року не ставляться взагалі. Так, у вашому паспорті не буде ні штампу про одруження, ні про розірвання шлюбу. Ваш сімейний стан підтверджується відповідним свідоцтвом – про шлюб або про розірвання шлюбу.
Однак, якщо громадянин України бажає змінити прізвище після одруження, то у такому разі працівник РАЦС поставить штамп про те, що паспорт підлягає обміну протягом місяця з моменту реєстрації шлюбу.
- Чи потрібні свідки при реєстрації шлюбу?
Ні. Звісно, ви можете домовитися про урочисту церемонію, запросити гостей, дружок і т.д. – це питання ваших побажань, а не вимоги закону. - Якщо я був(-ла) одружений (-а) раніше кілька разів, мені потрібно мати документи про всі попередні шлюби?
Ні, достатньо тільки документа, що підтверджує завершення останнього шлюбу. - Якщо іноземець не був раніше одружений, який документ йому потрібно подати?
У такому разі іноземець подає лише паспорт і його переклад. Чинним законодавством не передбачена вимога інших документів (довідок про підтвердження сімейного стану тощо). - Якщо наречена вагітна, ми маємо право на прискорену реєстрацію шлюбу?
Так, маєте. І можете таким чином зекономити кошти, адже «шлюб за добу» для вас необов’язковий.
Звертаємо увагу, що факт вагітності нареченої повинен бути документально підтверджений. Слідкуйте, щоб на медичній довідці були наявні підписи та печатки – лікуючого лікаря, завідуючого та обов’язково печатка самого лікувального закладу.