Що спільного між яблуком та грушею? На перший погляд, відповідь на це питання досить очевидне та нецікава з юридичної точки зору. Проте, насправді, ситуація цілком протилежна, і відповідь допоможе багатьом підприємцям (і не тільки) зрозуміти тонкощі вибору власної торговельної марки.
Так, нещодавно відповідь на це запитання дав Загальний суд (у складі Суду Європейського союзу), розглядаючи справу щодо спору між Pear Technologies Ltdта Apple Inc.
У липні 2014 року Pear Technologies Ltd подали заявку на реєстрацію торговельної марки Європейського Союзу (Зображення 1). Проте компанія Apple Inc. подала заперечення проти цієї заявки, мотивуючи її тим, що схожа торговельна марка Європейського Союзу (Зображення 2) на ті ж класи для товарів та послуг вже зареєстрована. Бюро ЄС з інтелектуальної власності заперечення задовольнило, вважаючи, що між вищезгаданими торговими марками існувала віддалена візуальна і слабка концептуальна подібність. Тому Pear Technologies Ltdз метою оскарження такого рішення звернулися до суду.
Натомість суд прийняв цілком протилежне рішення, обґрунтовуючи його наступним чином:
Обидві торговельні марки відрізняються візуально
- По суті, обидва знаки становлять собою зображення двох різних фруктів, яблука і груші, які на візуальному рівні можуть легко та чітко розмежовуватися широким загалом;
- Стосовно того, що на вершині кожного плоду під кутом 45 градусів з нахилом вправо розміщено по довгастому елементі, що нагадує листочок та “хвостик” (стебло), чітко відокремлений від «тіла» плоду, потрібно зазначити, що що конкретна форма і розмір цих елементів дуже різні. Окрім цього, дуже ймовірно, що широкий загал не враховує їх подібне розташування, особливо тому, що стебло і листочок не будуть особливо привертати увагу через їх невеликий розмір;
- Загальні форми конфліктуючих марок візуально дуже різні, особливо тому, що на одній з них зображено плід з укусом та заглибиною всередину, тоді як інша зображує цілий плід, без сліду укусу;
- Один знак містить суцільне зображення яблука, натомість інший знак складається не із суцільного зображення груші, а становить собою абстрактне подання без контуру, що складається з численних мозаїчних квадратів із закругленими краями різних розмірів, в поєднанні із словом “груша”.
Обидві торговельні марки відрізняються концептуально
- безперечно правда, що кожен з конфліктуючих знаків може бути описаний як використання зображення плоду. Однак сам факт існування загального терміна не є істотним фактором у контексті концептуального порівняння. Широкий загал не сприйматиме знаки як неідентифіковані фрукти, і не використовуватиме щодо них загальний термін “фрукт” замість “яблуко” та “груша”. Знаки не розділяють концепцію “надкушеного фрукта”.
Наостанок, хочемо зазначити, що на рішення суду вплинули усі наведені аргументи у своїй сукупності. А також, що врахування цих аргументів при створенні власного знаку, хоч і не завжди зможе Вас вберегти від пред’явлення претензій іншими особами, проте допоможе Вам відстояти власну позицію у спорі.
Підготувала юрист Адвокатського Об’єднання “Бачинський і партнери”
Олександра Петренко