Реєстрація місця проживання іноземців в Україні

Кожен має право на свободу пересування та вільний вибір місця проживання, проте переміщення особи, не залежно від того, громадянином якої держави вона є, повинне супроводжуватись певною документацією для блага цієї ж особи та дотримання громадського порядку в країні, де вона перебуває.

Реєстрація іноземних громадян (прописка) в Україні є важливим процесом, який забезпечує легальне перебування іноземців на території нашої країни. Ця процедура регламентується українським законодавством і включає низку кроків, які необхідно виконати для отримання дозволу на тимчасове або постійне проживання.

Знання правил і вимог щодо реєстрації допомагає уникнути правових проблем та сприяє успішній адаптації іноземців в українському суспільстві. У цій статті ми розглянемо основні аспекти реєстрації, необхідні документи та особливості процесу.

 

Правила реєстрації (прописки) іноземців в Україні

Відповідно до ст. 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання», громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, зобов’язані протягом десяти днів після прибуття до нового місця проживання зареєструвати місце проживання.

Реєстрація (прописка) місця проживання іноземця

Особливості реєстрації іноземців за місцем проживання регулюються Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», а також Постановою КМУ «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання» від 2 березня 2016 року.

Іноземці, які отримали посвідку на тимчасове або постійне проживання,  зобов’язані протягом 30 календарних днів з дня видачі такого документа зареєструвати своє місце проживання в Україні.

Консультація юриста

Зареєструвати своє місце проживання для іноземців необхідно і тому, що все офіційне листування (у тому числі, з міграційною службою) буде здійснюватись саме за зареєстрованою адресою. Важливість реєстрації місця проживання також проявляється у тому, що обмін, внесення змін чи скасування посвідки здійснюється за адресою реєстрації.

Документи для реєстрації або ж зняття з реєстрації місця проживання іноземця подаються до органу реєстрації ( у Львові – до центру надання адміністративних послуг). Така реєстрація не займає багато часу, і триває кілька днів з моменту звернення особи та подання нею документів.

Інформація про адресу реєстрації місця проживання вноситься: для громадян України –  у паспорт, а для іноземців – у тимчасове посвідчення громадянина України, посвідку на постійне/тимчасове проживання. У посвідку/паспорт у вигляді книжечки, проставляється штамп про реєстрацію місця проживання, а у формі картки – така інформація вноситься в електронний мікрочіп, який імплантовано у документ. Окрім того, зареєстрована особа отримує додаток, у якому і міститься така інформація.

Документи для здійснення тимчасової або постійної реєстрації (прописки) місця проживання:

  1. Заяву встановленої форми;
  2. Паспорт/посвідку/інший документ, до якого потрібно внести інформацію про місце проживання;
  3. Документи, що підтверджують право на проживання в житлі, до прикладу: ордер, свідоцтво про право власності, витяг з Державного реєстру, договір оренди, рішення суду про визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього або інші документи. Зазвичай, іноземці не мають власного житла в Україні, і відповідно, документів, які підтверджують право власності на це житло. Саме у такому випадку, іноземні громадяни мають право зареєструвати своє місце проживання у певній квартирі чи будинку лише за згодою його власника (якщо їх кілька – за згодою всіх співвласників). Важливо також, що під час подачі документів власник житла був присутній особисто, щоб підтвердити свою згоду;
  4. Квитанція про сплату державного збору;
  5. Якщо ж заяву подає представник особи, додатково подаються документ, що посвідчує особу представника, та довіреність.

Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання подання особою інших документів.

Перебування іноземців на території України, продовження терміну перебування:

П. 7-12 Інструкції «Про порядок продовження терміну перебування в Україні іноземців та осіб без громадянства» визначено, що для продовження терміну перебування письмові звернення іноземців чи осіб без громадянства та приймаючої їх сторони не пізніше ніж за три робочі дні до закінчення строку дії реєстрації подаються до територіальних підрозділів Державного департаменту у справах громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб за місцем проживання цих осіб або безпосередньо до вказаних у пункті 14 Інструкції органів залежно від їх повноважень.

У письмових зверненнях зазначаються підстави для продовження терміну перебування згідно з визначеними в пункті 12 Правил оформлення візових документів для в’їзду в Україну, відомості про особу іноземця чи особу без громадянства (громадянство, прізвище, ім’я, по батькові, дата народження, стать), номер паспортного документа, термін його дії, дата і місце в’їзду в Україну, тип візи, мета і термін, на який виявлено бажання продовжити перебування, місце проживання в Україні, а також облікові відомості про приймаючу сторону, місце фактичного розміщення офісу (проживання фізичної особи) та її письмові гарантії щодо фінансового забезпечення перебування іноземця в Україні і зобов’язання щодо забезпечення своєчасного виїзду іноземця за межі держави після закінчення терміну перебування. При цьому забороняється змінювати статус тимчасового перебування відповідно до вимог пункту 19 Правил оформлення візових документів для в’їзду в Україну (крім звернень про надання дозволу на імміграцію відповідно до пункту 2 частини 1 статті 9 Закону України “Про імміграцію”).

У разі прибуття в Україну в приватних справах іноземців чи осіб без громадянства українського походження (наприклад, за візою типу П-2) та в інших випадках, коли не визначена приймаюча сторона, подається лише письмове звернення такої особи. При цьому звернення погоджується за місцем проживання (керівником готелю, житловим органом тощо) щодо можливості проживання за вказаною у ньому адресою. Крім того, у зверненні заявник сповіщає про наявність коштів для покриття витрат, пов’язаних з перебуванням в Україні.

Для продовження терміну перебування іноземців та осіб без громадянства подаються такі документи:

У разі, якщо приймаючою стороною є фізична особа:

  1. письмове звернення приймаючої фізичної особи щодо продовження терміну перебування запрошеної особи.
  2. у разі подання звернення особисто фізичною особою пред’являється дійсний паспортний документ чи посвідка на постійне проживання. У разі подання звернення запрошеною особою воно повинно бути засвідчене в установленому законодавством порядку за місцем проживання особи, що приймає;
  3. письмове звернення іноземця чи особи без громадянства щодо продовження терміну перебування, яке подається особисто або приймаючою фізичною особою;
  4. паспортний документ іноземця чи особи без громадянства та імміграційна картка (у разі її наявності);
  5. 2 фотокартки іноземця чи особи без громадянства розміром 3,5 х 4,5 см;
  6. квитанція про оплату державного мита за продовження терміну перебування;
  7. квитанції про оплату платних послуг, які можуть надаватися службою громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2003 року N 478 “Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися службою громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб” (у разі отримання послуг).

У разі, якщо приймаючою стороною є юридична особа:

  1. письмове звернення юридичної особи із зазначенням її реквізитів подається її представником (при первинному зверненні подаються також документи, що підтверджують факт державної реєстрації приймаючої юридичної особи). При цьому, якщо житло, яке надається іноземцю чи особі без громадянства для подальшого проживання, не належить приймаючій стороні, звернення погоджується за місцем проживання керівництвом готелю, житловим органом тощо (крім осіб, зазначених в абзаці другому пункту 8 цієї Інструкції);
  2. письмове звернення іноземця чи особи без громадянства щодо продовження терміну перебування, яке подається особисто або уповноваженою особою приймаючої сторони;
  3. паспортний документ іноземця чи особи без громадянства та імміграційна картка (у разі її наявності);
  4. 2 фотокартки іноземця чи особи без громадянства розміром 3,5 х 4,5 см;
  5. квитанція про оплату державного мита за продовження терміну перебування;
  6. квитанції про оплату платних послуг, які можуть надаватися службою громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 квітня 2003 року N 478 “Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися службою громадянства, імміграції та реєстрації фізичних осіб” (у разі отримання послуг).

Прийняті документи до виконання беруться невідкладно і розглядаються упродовж не більше трьох робочих днів. При розгляді клопотань понад один робочий день заявнику видається довідка з фотокарткою (додаток 2) про те, що його паспортний документ міститься в територіальному органі чи підрозділі

Департаменту у зв’язку з розглядом питання щодо продовження терміну перебування в Україні. Фотокартка іноземця чи особи без громадянства та підпис керівника органу, що її видав, засвідчується реєстраційною печаткою органу, що видав довідку.

Строк дії довідки визначається терміном, що фактично необхідний для оформлення документів, але не більше 10 днів. (При поверненні паспортного документа власнику ця довідка вилучається і повертається до територіального органу чи підрозділу Департаменту, який її видав).

Висновок

Реєстрація іноземних громадян в Україні є ключовим елементом для забезпечення їх легального перебування та діяльності на території нашої країни. Цей процес включає дотримання певних правил, подачу необхідних документів та дотримання встановлених строків. Для багатьох іноземців процедура реєстрації (прописки) може здатися складною та заплутаною, особливо якщо враховувати різні категорії віз та дозволів на проживання. У таких випадках допомога кваліфікованого міграційного юриста є необхідною.

Міграційний юрист Адвокатського об’єднання “Бачинський та парнери” надасть професійну консультацію, допоможе зі збором та подачею документів, а також може супроводжувати на всіх етапах реєстрації. Звернення до фахівця дозволить уникнути можливих помилок і забезпечить успішне проходження всіх процедур у найкоротші терміни.

Ми вам
зателефонуємо

Замовити дзвінок