Порядок депортації (повернення) та видворення іноземних громадян та осіб без громадянства є важливою темою, яка стосується регулювання міграційних процесів у будь-якій країні. Ці процедури здійснюються відповідно до національного законодавства та міжнародних норм, спрямованих на забезпечення безпеки держави та підтримання правопорядку.
У цій статті ми розглянемо основні аспекти процесу депортації та видворення, включаючи підстави для таких дій, процедури їх проведення, а також права та обов’язки осіб, що підлягають депортації або видворенню. Це дозволить краще зрозуміти, як країна забезпечує контроль над своєю територією та захищає свої національні інтереси, водночас дотримуючись прав людини та міжнародних стандартів.
Таблиця з видами заходів, підставами та суб’єктами застосування:
Вид заходу | Підстави | Субʼєкт застосування |
Скорочення строку тимчасового перебування |
|
ДМС України, СБУ |
Добровільне повернення |
|
ДМС України |
Примусове повернення |
|
ДМС України, СБУ,
ДПС України |
Примусове видворення |
|
Адміністративний суд |
Підстави для повернення іноземців до країни походження
Примусове повернення іноземців до країни походження чи третьої країни здійснюється на підставі рішення органу Державної міграційної служби України (далі – ДМС України), органу Служби безпеки України (далі – СБ України) або органу охорони державного кордону (далі – ДПС України) про примусове повернення чи примусове видворення на підставі винесеної за позовом цих органів/підрозділів постанови адміністративного суду про примусове видворення.
Рішення про примусове повернення з України іноземця або особи без громадянства готується у двох примірниках, один з яких видається іноземцю, стосовно якого воно прийнято, а інший залишається в органі, який його прийняв. У такому рішенні обов’язково зазначається підстави його прийняття, строк, протягом якого іноземець або особа без громадянства повинні виїхати з України, який не повинен перевищувати 30 днів з дня прийняття рішення, порядок оскарження та наслідки невиконання. Про підстави прийняття такого рішення протягом 24 годин інформують прокурора за територіальністю.
Заборона вʼїзду в Україну іноземцям та особам без громадянства
Варто зазначити! Рішення про примусове повернення іноземців та осіб без громадянства може супроводжуватися забороною щодо подальшого в’їзду в Україну строком на три роки. Строк заборони щодо подальшого в’їзду в Україну обчислюється з дня винесення такого рішення, а у паспортному документі іноземця проставляється відмітка про заборону в’їзду.
Іноземець або особа без громадянства зобов’язані самостійно залишити територію України у строк, зазначений у рішенні про примусове повернення. При цьому в паспортному документі іноземця або особи без громадянства скасовується віза і вилучаються документи, що підтверджують законні підстави перебування в Україні та проставляється відповідний штамп.
Окрім цього, начальником територіального органу, територіального підрозділу ДМС України та органу СБ України, яким прийнято рішення, надсилається відповідний запит до Головного центру обробки спеціальної інформації Держприкордонслужби України (далі – ДПСУ). Інформація на виконання такого запиту, про перетинання іноземцем державного кордону на виїзд з України, надається у місячний строк після його отримання.
Важливо! Примусове повернення не застосовується до іноземців та осіб без громадянства, які не досягли 18-річного віку, до іноземців та осіб без громадянства, на яких поширюється дія Закону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту».
Невиконання іноземцем або особою без громадянства рішення про примусове повернення у встановлений строк може бути підставою для звернення до суду з позовом про примусове видворення.
А також, передбачена можливість оскарження до суду рішення про примусове повернення.
Як відбувається примусове видворення іноземців з України
Примусове видворення іноземців до країни походження чи третьої країни здійснюється лише на підставі рішення суду про примусове видворення з України іноземця та особи без громадянства, винесеної за позовом органу ДМС України, органу СБУ або ДПС України.
Увага! Адміністративні справи щодо примусового видворення суд розглядає за обов’язкової участі сторін у десятиденний строк з дня подання позовної заяви. Апеляційні скарги можуть бути подані в суд апеляційної інстанції у десятиденний строк з дня їх проголошення. Суд апеляційної інстанції розглядає справу у десятиденний строк після закінчення строку на апеляційне оскарження з повідомленням учасників справи. За подання до суду позовних заяв та апеляційних скарг в таких справах судовий збір не сплачується.
Примусове видворення передбачає:
- виявлення порушника;
- можливість поміщення його в пункт тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України (далі – ПТПІ);
- документальне оформлення примусового видворення;
- подальше супроводження іноземця до пункту пропуску через державний кордон України чи до країни походження.
Узагальнюючи тему порядку депортації (повернення) та видворення іноземних громадян та осіб без громадянства, можна зазначити, що ці процеси є важливими інструментами державного регулювання міграції. Вони забезпечують безпеку країни, підтримання правопорядку та захист національних інтересів. Водночас, процедура депортації (повернення) та видворення повинна здійснюватися з дотриманням усіх прав людини, гарантованих національним та міжнародним законодавством.
Дотримання процедурних норм, забезпечення прозорості та справедливості процесу, а також надання можливостей для оскарження рішень є ключовими аспектами, що дозволяють уникнути порушень прав депортованих осіб. Радимо звернутися до міграційного юриста Адвокатського об’єднання “Бачинський та парнери” для отримання консультації з даного питання.