Статут компанії: що це, навіщо він потрібен та як розробити

Уявіть ситуацію: рішення відкрити бізнес прийнято. Ви уважно вивчаєте організаційно-правові форми, які можна обрати та виявляєте, що усі юридичні особи (ТОВ, АТ, ТДВ тощо) повинні розробити свй статут. Без статуту юридична особа існувати не може, тож у цій статті розберемо що таке статут, які вимоги ставляться до статуту та як його розробити.

Статут — це установчий документ юридичної особи. У ньому визначається загальна інформація про юридичну особу, порядок вчинення певних дій в межах ЮО, наприклад порядок входу та виходу учасників, повноваження органів управління ЮО тощо. Доволі довго процвітала думка, що над статутом не потрібно “заомрочуватись”, та цілком підійде перший-ліпший шаблон з інтернету.

Звертаємо вашу увагу, що такий підхід в майбутньому виявиться критичною помилкою. У статуті, окрім всього іншого, можуть зазначатись обмеження на вчинення певних дій, або особливий порядок їх вчинення. Наприклад, у статуті може бути заначено, що відчуження частки у статутному капіталі допускається лише за згоди всіх учасників.

Якщо Ви не здогадуєтесь, що у статуті наявне таке положення — не зможете дотриматись процедури відчуження частки, а відтак — упустити потенційну вигоду. Тому наполегливо рекомендуємо не розглядати статут, як додаткове обтяження на шляху створення юридичної особи, а віднестись до його розробки відповідально.

Важливо, що для кожної організаційно-правової форми встановлюються різні вимоги до статуту. Розглянемо на прикладі товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) та Закону України “Про ТОВ та ТДВ” (далі – Закон).

Що повинен містити у собі статут компанії

Відповідно до ч. 5 ст. 11 Закону, у статуті товариства мають зазначатись такі відомості:

1) повне та скорочене (за наявності) найменування товариства;

Консультація юриста

2) органи управління товариством, їх компетенцію, порядок прийняття ними рішень;

3) порядок вступу до товариства та виходу з нього;

4) облік часток товариства в обліковій системі часток товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю, що ведеться Центральним депозитарієм цінних паперів (далі — облікова система часток).

Відразу даємо пораду: якщо закон не вимагає — не вказуйте у статуті дані, що можуть змінитись, наприклад перелік учасників. Якщо вказати такий перелік, при зміні учасників доведеться додатково змінювати статут та реєструвати нову редакцію, витративши на це зайвий час та кошти.

Як правильно скласти статут підприємства

Отож коли Ви визначили які вимоги ставляться до статуту — настав час для його змістовного наповнення. Приклади більшості положень можна знайти у законодавстві. Наприклад, при створенні розділу про органи управління товариством Ви можете керуватись Главою IV Закону, взявши за основу законодавчі положення та редагуючи їх, якщо цього вимагає ситуація. При цьому важливо, щоб Ваші правки не суперечили законодавству.

Якщо Ви створювали статут власноруч — варто звернутись за послугою вичитки до кваліфікованих юристів, а найкращим вибором буде делегувати розробку статуту повністю.

Альтернативою складення статуту самостійно є використання так званого “модельного статуту”. За своєю суттю це типовий документ, що затверджується КМУ. У підприємства є можливість використовувати модельний статут без змін (“за замовчуванням”) або вибирати серед декількох альтернативних варіантів. Така опція зекономить час на розробку, але є менш гнучкою та не завжди дозволить врахувати специфіку роботи конкретного підприємства.

Коли розробку тексту статуту закінчено, його потрібно оформити та затвердити. Редакція статуту затверджується рішенням загальних (установчих) зборів товариства або рішенням єдиного учасника (засновника). Статут прошивається, підписується усіма учасниками (засновниками) товариства, а справжність підписів засвідчується нотаріусом.

Статут готовий — що робити далі?

Останній крок — державна реєстрація. Примірник статуту подається державному реєстратору (ЦНАП або нотаріус) разом із протоколом загальних (установчих) зборів, у якому зазначено рішення про затвердження статуту та відповідним чином заповненою реєстраційною заявою за формою №2.

Підсумовуючи, статут — це чи не основний документ підприємства, згідно з яким приймаються всі рішення. Недбале ставлення до його розробки може спричинити чимало клопоту в майбутньому.

Юристи АО “Бачинський та партнери” нададуть повний супровід, як у питаннях розробки статуту, так і щодо реєстрації підприємства в цілому.

Aвтор
Сергій Писанчин
Сергій Писанчин
Молодший юрист практики корпоративного права

Ми вам
зателефонуємо

Замовити дзвінок