Реєстрація місця проживання іноземців в Україні

Законодавством України встановлені особливі умови працевлаштування, проживання та реєстрації місця проживання іноземців в Україні (у минулому – прописка), що становлять певні ризики, зокрема для тих осіб, які забезпечують іноземців житлом.

Реєстрація місця проживання для нерезидентів України та ризики, пов’язані з наданням житла нерезидентам

Стаття 205 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає, що громадяни України, які запросили в Україну іноземців чи осіб без громадянства та надали їм житло  можуть отримати попередження або штраф у  розмірі від 20 до 40 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (станом на 2019 рік – від 340 грн. до 680 грн.), якщо не вживатимуть заходів щодо своєчасної реєстрації іноземців. 

У разі порушення встановленого порядку надання нерезидентам України транспортних засобів, житла чи надання інших послуг настає відповідальність у вигляді штрафу від 300 до 500 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (станом на 2019 рік – від 5100 грн. до 8500 грн.).

Крім того, у  зв’язку з проживанням іноземця в орендованій квартирі, виникають ризики несплати ним комунальних послуг, завдання шкоди майну власника, а також третім особам, зокрема тим, хто проживає у сусідніх житлових приміщеннях. Виконання умов угоди найму (оренди) житла чи відшкодування шкоди може унеможливитись у  зв’язку з виїздом такого іноземця з України, що може завдати значної майнової шкоди власнику житла.

Саме тому, необхідно детально дотримуватися вимог законодавства щодо надання житла іноземцю, зокрема, правил реєстрації місця проживання таких осіб.

 

Реєстрація місця проживання іноземця 

Особливості реєстрації іноземців за місцем проживання регулюються Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», а також Постановою КМУ «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання» від 2 березня 2016 року.

Іноземці, які отримали посвідку на тимчасове або постійне проживання,  зобов’язані протягом 30 календарних днів з дня видачі такого документа зареєструвати своє місце проживання в Україні.

Зареєструвати своє місце проживання для іноземців необхідно і тому, що все офіційне листування (у тому числі, з міграційною службою) буде здійснюватись саме за зареєстрованою адресою. Важливість реєстрації місця проживання також проявляється у тому, що обмін, внесення змін чи скасування посвідки здійснюється за адресою реєстрації.

Документи для реєстрації або ж зняття з реєстрації місця проживання іноземця подаються до органу реєстрації ( у Львові – до центру надання адміністративних послуг). Така реєстрація не займає багато часу, і триває кілька днів з моменту звернення особи та подання нею документів.  

Інформація про адресу реєстрації місця проживання вноситься: для громадян України –  у паспорт, а для іноземців – у тимчасове посвідчення громадянина України, посвідку на постійне/тимчасове проживання. У посвідку/паспорт у вигляді книжечки, проставляється штамп про реєстрацію місця проживання, а у формі картки – така інформація вноситься в електронний мікрочіп, який імплантовано у документ. Окрім того, зареєстрована особа отримує додаток, у якому і міститься така інформація.

 

Для здійснення реєстрації місця проживання потрібно подати такі документи:
  1. заяву встановленої форми;
  2. паспорт/посвідку/інший документ, до якого потрібно внести інформацію про місце проживання;
  3. документи, що підтверджують право на проживання в житлі, до прикладу: ордер, свідоцтво про право власності, витяг з Державного реєстру, договір оренди, рішення суду про визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього або інші документи. Зазвичай, іноземці не мають власного житла в Україні, і відповідно, документів, які підтверджують право власності на це житло. Саме у такому випадку, іноземні громадяни мають право зареєструвати своє місце проживання у певній квартирі чи будинку лише за згодою його власника (якщо їх кілька – за згодою всіх співвласників). Важливо також, що під час подачі документів власник житла був присутній особисто, щоб підтвердити свою згоду;
  4. квитанція про сплату державного збору;
  5. якщо ж заяву подає представник особи, додатково подаються документ, що посвідчує особу представника, та довіреність.

 

Окремою проблемою, яка може з’явитися в результаті надання житла іноземцю і тимчасової реєстрації іноземця в Україні в цьому житлі, є зняття з реєстрації місця проживання такої особи.

 

Зняття з реєстрації місця проживання іноземця

Особа може бути знята з реєстрації, у випадках, коли для цього є такі підстави:

  • заява, подана іноземцем або його представником, у якій викладено прохання зняти особу з реєстрації. До заяви також додається документ, до якого вносяться відомості про зняття з реєстрації (до прикладу, посвідка) та квитанція про сплату державного збору;
  • рішення суду про позбавлення іноземця права власності або права користування житловим приміщенням. Також рішення суду може стосуватися виселення особи з житла, або визнання її такою, що пропала безвісти, або ж померлою. Необхідно звернути увагу на те, що на момент зняття особи з реєстрації, рішення повинно набрати законної сили;
  • свідоцтво про смерть особи;
  • повідомлення від міграційної служби з реквізитами паспорта померлої особи, або документа, що засвідчує смерть, виданого компетентним органом іноземної держави.

Додатковими підставами для того, щоб іноземця було знято з реєстрації, можуть бути й такі документи:

  • документи про те, що  іноземець більше не має підстав знаходитися на території України. Про це може свідчити завершення терміну дії посвідки на тимчасове чи постійне проживання, або рішення (може бути представлена копія) про скасування цієї посвідки чи скасування дозволу на імміграцію в Україну;
  • документи, що свідчать про те, що іноземець більше не знаходиться на обліку у певному закладі або установі. Наприклад, у спеціалізованій соціальній установі або закладі соціального обслуговування та соціального захисту;
  • документи, згідно яких особа більше не має прав на те, щоб користуватися означеним житлом. Наприклад, може бути наданий документ про завершення терміну дії договору оренди житлового приміщення. Також такою підставою буде документ про завершення навчання у навчальному закладі і, як результат, завершення можливості проживання у гуртожитку цього закладу.

Зняття з реєстрації здійснюється за клопотанням самого іноземця, уповноваженої особи закладу/установи або власника житла. 

Практика свідчить, що іноземці, виїжджаючи з України, часто не звертаються із заявою про зняття з реєстрації. Це може спричинити цілу низку проблем для власників житлових приміщень, пов’язаних, зокрема, з нарахуванням плати за комунальні послуги, надходженням кореспонденції, та інших можливих обставин, пов’язаних з тим, що іноземець зареєстрований за певною адресою, і відповідно за цією адресою здійснюються всі звернення державних органів щодо нього.

Виходячи з вищезгаданих Правил реєстрації місця проживання в Україні, можна виділити два варіанти, як власник житла може зняти з реєстрації іноземця.

  • перший варіант — подання до органу реєстрації  документів, які свідчитимуть про припинення права особи користування житлом. Це може бути, зокрема, договір оренди, строк якого закінчився; інформація від міграційної служби про закінчення строку дії посвідки на тимчасове чи постійне проживання; копія рішення про скасування посвідки або ж скасування дозволу на імміграцію в Україну;
  • другий варіант (у випадку відсутності вищезгаданих документів) — звернення до суду з позовною заявою про визнання відповідача таким, що втратив право користування житлом. У цьому випадку необхідно обґрунтувати позовні вимоги положеннями чинного законодавства та доказами, які свідчитимуть про те, що іноземець в результаті виїзду з України, розірвання договору найму, інших обставин, не має права на користування житловим приміщенням. Таке судове рішення є підставою для зняття особи з реєстрації за місцем проживання.

Ми вам
зателефонуємо