На сьогоднішній день на вулицях України все частіше появляються автомобілі з іноземними номерами (чеські, голландські, латвійські, польські, німецькі, литовські та ін.). Понад 90% тимчасово ввезених авто є у власності українських громадян, які на цілком законних підставах користуються цими транспортними засобами на території України . За деякими статистичними даними в Україні 28% автомобілів зареєстровані за кордоном.
Так, для українця дійсно набагато дешевше купити авто за межами України, ніж у нас. За кордоном ціна нового авто, яке у нас коштує 15 тис. євро, складає всього 10-11 тис. євро. А якщо говорити про вживані транспортні засоби – їхня ціна в 2-3 рази дешевша, ніж в Україні. Податки і збори диктують ціну автомобіля в Україні, причому як на первинному так і на вторинному ринках України. Високі ціни на авто – це в першучергу доходи за рахунок податків і зборів, нашій державі не вигідно відмовитись від них. Але законів, зокрема, таких як міжнародний договір «Стамбульська конвенція», ніхто не відміняв. І відмовитись від участі в Стамбульській конвенції про тимчасове ввезення авто в Україну також не вийде, оскільки це можливо тільки у випадку виходу України зі Світової організації торгівлі.
Тому українці ввозять авто іноземної реєстрації в режимі тимчасового ввезення, яке звільнене від мита. Перебування авто в Україні на іноземній реєстрації до року часу нам дозволяє Стамбульська конвенція та новий митний кодекс, де цьому питанню присвячена ціла глава.
Стамбульська конвенція про тимчасове ввезення автомобілів
Проте наші митники тлумачать міжнародні угоди та закони України по своєму. Митниця робить наголос на визначенні «комерційне використання», яке прирівнюється до оплатного використання. Тому людина, яка їде автомобілем, змушена сплачувати за перевезення особи. Стаття 1 додатку С до конвенції роз’яснює це питання. «Комерційне використання» визначається як оплачуване перевезення людей або комерційне, промислове платне або безоплатне перевезення вантажу.
Якщо у вас є договір від фірми, в якому Ви виконуєте свої обов’язки перед фірмою на платній основі, а при перетині кордону під час митного контролю Ви є єдиною фізичною особою в транспортному засобі (водієм), то ви підпадаєте під дію статті 1 Додатку С до Стамбульської конвенції.
На підтвердження цього виданий лист Харківською митницею від 05.02.2010 № 09/363-ЕП де зазначено: «якщо автомобіль перетинає кордон без вантажу (порожній), але водій надав для митного контролю нижче наведені документи, використання автомобіля можна вважати комерційним, якщо визначати, що перевезення людини (водія) є оплачуваним (платним). Перелік документів, що мають бути надані, наступний:
- свідоцтво про реєстрацію автомобіля та водійські права;
- документи, що посвідчують право власності та використання авто;
- документи які засвідчують правові відносини водія з підприємством (особою, організацією, установою) – яке володіє автомобілем (договір на працевлаштування, установчий, засновницький договір тощо);
- дорожній лист, виданий особою, на користь якої громадянин-резидент здійснює свою діяльність».
Також Статті 5 та 7 Додатку С до конвенції регулюють питання тимчасового ввезення.
Стаття 5
Для користування правами та пільгами, які надаються Додатком С, потрібно наступне:
- автомобілі комерційного використання повинні бути зареєстровані на території іншої держави, ніж та, в яку тимчасово ввозиться автомобіль. Також особа, на яку зареєстрований транспортний засіб, не має проживати на території держави тимчасового ввезення.
- автомобілі, які знаходяться у приватній власності, мають бути зареєстровані на території іншої держави, ніж держава тимчасового ввезення, та на особу, яка постійно проживає в іншій державі.
Стаття 7
Однак, незважаючи на положення статті 5 Додатка С, стаття 7 говорить наступне:
- автомобілями комерційного використання можуть користуватися треті особи, якщо вони мають відповідні дозволи на тимчасове користування та ввезення, і які мають здійснювати свою діяльність на благо власника. Треті особи можуть тимчасово чи постійно проживати на території, де перебуває автомобіль.
- автомобілями, які є у власності приватних осіб, можуть користуватися треті особи, якщо вони мають всі належні дозволи на користування та право на тимчасове ввезення на територію держави, в якій автомобіль не зареєстрований. Тобто українці, які працюють на іноземні компанії, згідно ст. 7 додатку С до Конвенції, мають пільги на завезення транспортних засобів та можливість поставити авто в митний режим строком до одного року.
Тимчасове ввезення транспортних засобів на територію України
Часто можна зустріти випадки, коли, працівники ДАІ чи митники критикують внутрішні розпорядження, листи чи накази, але потрібно пам’ятати, що Стамбульська конвенція має вищу юридичну силу, тому що це міжнародний договір і всі внутрішні накази з юридичної точки зору не мають ніякого правового підґрунтя.
Проте, як часто буває в нашій державі, в законі одне, а на практиці інше. На даний момент в Україні на авто в режимі тимчасового ввезення почали накладати штрафи в розмірі 8,5 тис. гривень, мотивуючи це тим, що вони перебувають в режимі транзиту. Митниця стверджує, що був неналежно оформлений режим і автомобіль перебуває у режимі транзиту.
Працівники ДАІ не завжди визнають існування режиму тимчасового ввезення та Стамбульської конвенції загалом. В Україні все складніше стало використовувати авто на іноземній реєстрації. По цілій Україні з кожним днем фіксується все більше і більше порушень законних прав українців, які ввезли авто іноземної реєстрації.
Фактично право на тимчасове ввезення транспортних засобів юридичними особами згідно Стамбульської конвенції в Україні неможливо реалізувати. Ми не рекомендуємо Вам купувати автомобіль за кордоном з документами на юридичну особу, оскільки скористатись ним Ви не зможете.
На сьогоднішній день у 90% випадків фінал у цієї історії наступний:
- вас зупинять співробітники ДАІ і почнуть вимагати хабар у розмірі понад 1 тис. грн. Або вони можуть зв’язатися з митницею і погрожувати заарештувати Ваш автомобіль. Також вони можуть скласти протокол про порушення спільно з митниками;
- при виїзді за кордон на вас можуть скласти протокол про порушення ч. 3 Ст. 470 Митного кодексу України, згідно з яким на вас може бути накладений штраф у розмірі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто з вас намагатимуться стягнути штраф у розмірі приблизно 8 500.00 грн. Крім того, ви будете позбавлені можливості надалі використовувати автомобіль на території України, оскільки зазвичай митники не вносять такі авто у базу режиму тимчасового ввезення. Часто митники обіцяють внести ваші дані в цю базу, однак не видають відповідних документів, які це підтверджують. Таким чином, вважається, що ви порушили режим транзитного ввезення згідно ст. 95 МКУ, який передбачає до 10 діб (до 5 у зоні одного митного органу).
Як показує судова практика, більшість таких справ (по штрафах) є на користь Митниці, тому шанси не великі, але вони залишаються.
Тим не менше, свої законні права потрібно захищати – писати заяви, скарги, листи на незаконні дії працівників органів митниці, ДАІ та інших державних органів, позиватися до суду за захистом своїх законних прав та інтересів. Також важливо ознайомитись з основними статями Стамбульської конвенції, текст якої ви можете знайти в інтернеті.
Чи буде діяти Стамбульська конвенція у 2018 році?
Юристи Адвокатського об’єднання «Бачинський та партнери» допоможуть вам відстояти свої права у випадках, якщо митниця або ДАІ не дають вам можливості використовувати автомобіль в режимі тимчасового ввезення.
Ми допоможемо і у інших випадках, наприклад, якщо вас цікавить, як отримати посвідчення водія іноземцю. Ми пропонуємо якісні юридичні послуги у Львові як для громадян України, так і для іноземців.
Також ми пропонуємо судовий супровід справ, як кримінальних, так і адміністративних, до ваших послуг правова експертиза, супровід угод з нерухомістю та ін. Наші спеціалісти мають високу кваліфікацію та багаторічний досвід роботи з клієнтами.
Звертайтесь до нас за контактами: