Особливості реєстрації благодійних організацій

Щоб створити благодійну організацію, потрібно провести установчі збори, підготувати та подати установчі документи (статут, протокол зборів) до державного реєстратора або нотаріуса. Після реєстрації слід подати заяву до податкової служби для отримання статусу неприбуткової організації.

Про кроки створення благодійної організації зазначає податковий юрист АО “Бачинський та партнери”.

 

Що таке благодійна організація?

Благодійна організація — це юридична особа, створена з метою здійснення благодійної діяльності: надання допомоги, підтримки соціально вразливих груп, реалізації гуманітарних, культурних, освітніх чи інших суспільно корисних проєктів. Діяльність таких організацій регулюється Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

Такі організації не переслідують комерційної мети, а всі отримані кошти або майно використовують виключно для досягнення своїх статутних благодійних цілей.

Типи благодійних організацій

В Україні Закон «Про благодійну діяльність та благодійні організації» передбачає три основні організаційно-правові форми благодійних організацій. Кожна з них має свої особливості створення та управління:

  • Благодійний фонд: найпоширеніша форма. Не має членства й створюється для збирання, управління та розподілу коштів або майна на благодійні проєкти. Має просту модель управління, тому зазвичай обирається для гуманітарних, волонтерських і соціальних ініціатив.
  • Благодійне товариство: організація з добровільним членством. Учасники об’єднуються для спільної благодійної діяльності. Управління здійснюється колегіально, а рішення приймаються членами товариства.
  • Благодійна установа: має цільове майно, передане засновником для досягнення конкретних благодійних цілей. Функціонує подібно до установи: майно використовується суворо за визначеним призначенням.

Отже в Україні існує три форми благодійних організацій — фонд, товариство та установа. Усі вони здійснюють благодійну діяльність, але відрізняються структурою управління, наявністю чи відсутністю членства та способом використання майна. Найбільш поширеною і гнучкою формою є благодійний фонд, тому його зазвичай обирають для більшості сучасних соціальних і волонтерських ініціатив.

Консультація юриста

Особливості реєстрації благодійних організацій

Реєстрація благодійної організації в Україні має кілька важливих особливостей, які відрізняють її від створення звичайних громадських чи комерційних структур. Основні аспекти, на які потрібно звернути увагу:

  1. Чітке формулювання благодійної мети: установчі документи повинні містити конкретні благодійні цілі відповідно до Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Вони визначають, на що може спрямовуватися діяльність та всі отримані ресурси.
  2. Некомерційний статус: благодійна організація не може розподіляти прибуток між засновниками чи учасниками — усі кошти використовуються виключно для статутних благодійних цілей.
  3. Відсутність вимог до статутного капіталу: для реєстрації не потрібно формувати статутний капітал або вносити стартові внески.
  4. Власні особливості управління залежно від форми: фонд — без членства, управління через органи, визначені статутом; товариство — колегіальне управління членами; установа — функціонування на основі майна, переданого засновником.
  5. Обов’язкова реєстрація в Реєстрі неприбуткових організацій: після держреєстрації необхідно подати документи до ДПС для отримання ознаки неприбутковості. Без цього організація не зможе користуватися податковими пільгами.
  6. Спрощена процедура створення: реєстрація можлива через ЦНАП, нотаріуса або онлайн через «Дію», що робить процес швидким і доступним.

Реєстрація благодійної організації в Україні є відносно простою, але потребує уваги до формулювання благодійної мети, вибору форми організації та правильного оформлення установчих документів. Важливим етапом також є отримання статусу неприбутковості, що дає доступ до податкових пільг. Дотримання цих вимог забезпечує прозорий і законний старт діяльності благодійної структури.

Хто може бути засновником благодійної організації?

Засновником благодійної організації в Україні може бути практично будь-який суб’єкт, оскільки закон встановлює мінімальні обмеження. Головне — відповідати загальним вимогам цивільної дієздатності та законності походження коштів або майна, що передається на благодійність.

  • Фізичні особи: засновниками можуть бути як громадяни України, так і іноземці чи особи без громадянства. Мінімальний вік — 18 років (повна цивільна дієздатність). Також можливе заснування неповнолітніми за наявності згоди батьків або опікунів — відповідно до загальних норм цивільного права.
  • Юридичні особи: благодійну організацію можуть засновувати підприємства, установи, організації будь-якої форми власності — приватні, державні, комунальні. Обмежень щодо резидентності немає: іноземні компанії також мають таке право.
  • Один або кілька засновників: закон допускає створення благодійної організації одним засновником. Кількість співзасновників не обмежується.

Отже засновником благодійної організації може бути як фізична, так і юридична особа — незалежно від громадянства чи форми власності. Закон дозволяє створення організації навіть одним засновником, а обмеження стосуються лише недієздатних осіб та суб’єктів, діяльність яких суперечить законодавству. Це робить процес заснування благодійної організації доступним і гнучким для різних ініціатив.

Створення благодійної організації: алгоритм

Після визначення осіб-засновників благодійної організації такі особи складають та підписують рішення про створення благодійної організації.

Залежно від кількості засновників воно оформлюється як рішення єдиного засновника або протокол (надалі «Рішення»). Вимоги до оформлення рішення є типовими (ст. 15 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань»), а у його змісті фіксують таке:

  1. Рішення про утворення та про визначення місцезнаходження;
  2. Найменування (повне та скорочене, в т.ч., іноземною мовою);
  3. Призначення керівника та відомості про нього;
  4. Затвердження статуту;
  5. Визначення КВЕДу – 88.99 (необов’язково);
  6. Якщо декілька засновників, тоді уповноваження одного з них на подання документів для державної реєстрації та вчинення інших дій, необхідних для державної реєстрації.

Справжність підписів на рішенні про створення благодійної організації нотаріально засвідчується за бажанням засновників. Також потрібно зауважити, що засновники не зобов’язані робити внески, за аналогією з вкладами засновників товариства з обмеженою відповідальністю у статутний капітал, тому про це не потрібно зазначати у рішенні.

Консультація юриста

Статут благодійної організації

Засновники благодійної організації складають та підписують статут благодійної організації, затверджений рішенням про створення благодійної організації. Вимоги до оформлення статуту благодійної організації є типовими (ст. 15 ЗУ «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань»), проте слід мати на увазі, що на відміну від товариств з обмеженою відповідальністю, справжність підписів засновників благодійної організації нотаріально засвідчується за бажанням засновників та/або наявності відповідної вимоги у статуті благодійної організації. Вимоги до змісту статуту, закріплені у ч. 2 ст. 14 ЗУ «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Зверніть вашу увагу на наявність у статуті положень, які відповідають п. 133.4. ст. 133 ПК України для безперешкодного внесення благодійної організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій.

Також засновники складають документи, призначені виключно для державної реєстрації благодійної організації, а саме: заяву про державну реєстрацію створення юридичної особи (форма 2), структуру власності, відповідно до законодавства України.

Як створити БО якщо засновник іноземець?

Якщо засновником благодійної організації є іноземець, тоді вам буде необхідно отримати від нього:

  1. Нотаріально засвідчену копію його паспорта. Ця копія повинна бути належно легалізована, якщо видається в іншій державі, залежно від конкретної держави, де робиться копія, а після її отримання в Україні вам потрібно її перекласти та нотаріально засвідчити справжність підпису перекладача;
  2. Довіреність (якщо ви дієте як представник), яка також повинна бути належно легалізована, якщо видається в іншій державі, та перекладена;
  3. Контактну інформацію: адреса місця проживання та контактні дані (номер телефону та адресу електронної пошти) (вказується у заяві), на додачу радимо отримати інформацію про ідентифікаційний номер у державі-резидентства (з урахуванням автоматичного обміну податковою інформацією цю інформацію запитують банківські установи України під час відкриття банківського рахунку).

Також рекомендуємо отримувати ідентифікаційний код в Україні, оскільки його наявність не впливає на статус резидентства іноземця, проте у подальшому спрощуватиме роботу з цим нерезидентом у частині розрахунків, оформлення як працівника, наприклад, керівника (паралельно до дозволу на працевлаштування) тощо. Крім того, слід пам’ятати, якщо вашим засновником є іноземець, тоді за загальним правилом потрібно забезпечити переклад статуту та рішення про створення благодійної організації з нотаріальним засвідченням справжності підпису перекладача, який здійснив переклад.

Після збору усіх документів один з засновників або його представник подає документи до суб’єкта державної реєстрації. У випадку благодійних організації ними є нотаріуси, виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації. До органів місцевого самоврядування документи подаються через ЦНАПи.

Адміністративний збір для державної реєстрації благодійної організації не сплачується.

Строки створення благодійних організацій

Строк розгляду документів, поданих для державної реєстрації створення благодійної організації, становить 24 години після надходження документів до суб’єкта державної реєстрації.

Після внесення відомостей про благодійну організацію до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань слід проконтролювати внесення відомостей про благодійну організацію до Реєстру неприбуткових установ та організацій (можна моніторити через електронний кабінет платника, оскільки реєстри податкових органів не відкриті публічно).

Для того, аби не вважатись платником податку на прибуток на загальних підставах навіть на короткий проміжок часу заява та статут повинні бути подані до відповідного податкового органу під час державної реєстрації (сторінка 10 до заяви) або протягом 10 днів з дня державної реєстрації (якщо не вдалось разом з заяво, то слід подати окремо Заяву форми № 1-РН та копію статуту).

Завершується державна реєстрація створення благодійної організації отримання виписки, яка може бути отримана фізично від суб’єкта державної реєстрації або ЦНАПУ або завантажена за через систему Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань шляхом введення коду доступу, який міститься на описі про прийняття документів.

Державна реєстрація створення благодійних організацій вимагає належної уваги юриста для уникнення відмов у державній реєстрації, необхідності проведення державної реєстрації змін відомостей про благодійну організацію та негативних податкових наслідків.

Ми вам
зателефонуємо