Продаж земельної ділянки: особливості правочинів із землями ОСГ

Правовий режим земель особистого селянського господарства

Земельні ділянки особистого селянського господарства є особливим різновидом земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які водночас становлять велику частку в структурі земель України. Тому продаж земельної ділянки ОСГ є актуальним питанням для багатьох громадян, оскільки є певні правила вчинення правочинів щодо таких різновидів ділянок.

Законодавче регулювання особистого селянського господарства в Україні регулюється главою 5 Земельного кодексу України, а також Законом України «Про особисті селянські господарства».

Насамперед, варто зазначити, що виходячи з належності земель ОСГ до землі сільськогосподарського призначення, володіння, користування, продаж та розпорядження такими земельними ділянками здійснюється з певними обмеженнями.

  • По-перше, означені земельні ділянки повинні використовуватись виключно за їх цільовим призначенням – для виробництва продукції сільського господарства, тобто це земля для ведення особистого селянського господарства.
  • По-друге, законодавством встановлені вимоги щодо власників вказаних земельних ділянок – вони не можуть бути передані у власність іноземцям, особам без громадянства, юридичним особам-нерезидентам, а також іноземним державам.
  • По-третє, як відомо, в Україні на теперішній момент встановлений мораторій на продаж або відчуження іншим шляхом більшості земель сільськогосподарського призначення. Але, що стосується земель ОСГ, мораторій поширює свою дію лише на ті землі, які виділені в натурі власникам земельних паїв.

Тобто, якщо право власності виникло з інших підстав, наприклад, через безоплатну приватизацію, цивільно-правову угоду купівлі-продажу, міну, тощо, то ці землі не перебувають під дією мораторію, а тому можуть бути відчужені, продані, передані в статутний капітал товариства.

Реєстрація прав на земельні ділянки ОСГ

Умовою набуття та здійснення прав на землю відповідно до законів України є їх державна реєстрація.

Раніше право власності на землю могло засвідчуватися державними актами, цивільно-правовими угодами щодо відчуження ділянки, свідоцтвом про спадщину. Однак, починаючи від 1 січня 2013 року встановлення право власності на земельну ділянку відбувається за тією самою процедурою, що стосується нерухомого майна, тобто свідоцтвом про право власності, яке державний реєстратор надає із Реєстру прав на нерухоме майно.

Зареєструвати ваше право власності на земельну ділянку сьогодні ви можете наступними двома способами:

  1. Шляхом звернення із заявою до відповідного відділу реєстраційної служби за місцем розташування майна, який на підставі розгляду документів реєструє таке право та надає Витяг із Реєстру.
  2. Шляхом нотаріального посвідчення договорів, за якими відбувається передача прав. Цей спосіб введений в дію від початку 2013 року, коли нотаріусам був наданий доступ до Реєстру прав на нерухоме майно та вони отримали повноваження на здійснення реєстрації таких прав. Процедура реєстрації у Державній реєстраційній службі є дешевшою (сплачується лише держмито і плата за надання Витягу із реєстру), але вимагає затрат часу – розгляд заяв здійснюється в межах 14-ти днів. У нотаріуса ж така реєстрація займає декілька годин, але, відповідно, оплачуються його послуги. Крім того, така реєстрація можлива лише у випадку укладення договору, за яким переходять права власності.

Продаж земельної ділянки, документи необхідні для укладення договорів

Для окремих договорів, за якими здійснюється продаж земельних ділянок, законодавством можуть встановлюватися необхідні документи. Тут надаємо приблизний перелік таких документів:

  1. Договір купівлі-продажу означеної земельної ділянки;
  2. Державний акт про право власності на землю (свідоцтво, витяг);
  3. Витяг із Державного земельного кадастру;
  4. Довідка, видана відповідною сільською радою про те, що ділянка не є паєм;
  5. Дані про грошову оцінку земельної ділянки (з рецензією);
  6. Для фізичних осіб: паспорт громадянина, ідентифікаційний номер (ІНН), свідоцтво про одруження (якщо власник одружений), письмова згода другого з подружжя (із засвідченням нотаріуса);
  7. Для юридичних осіб: виписка, витяг із Реєстру, протокол загальних зборів учасників про рішення щодо правочину (згідно статуту), протокол з даними про обрання на посаду директора, паспорт, ідентифікаційний код директора;
  8. Заява від особи, що отримує право власності, про державну реєстрацію свого права;
  9. Квитанція про сплату держмита;
  10. Документ про сплату послуг надання витягу із Реєстру.

Документи, необхідні для реєстрації прав на земельну ділянку в Державній реєстраційній службі

Кількість та найменування документів, які потрібні для реєстрації, залежить від виду правочину з такою ділянкою, особливостей суб’єктів прав і самої ділянки. До основних документів, які вам знадобляться в цьому випадку, відносяться:

  1. Заява, оформлена згідно встановленої форми;
  2. Документ, яким підтверджується виникнення чи передача прав на нерухоме майно (свідоцтво, витяг, державний акт, договір купівлі-продажу тощо);
  3. Витяг із Державного земельного кадастру;
  4. Дані про грошову оцінку земельної ділянки (з рецензією);
  5. Копія паспорта громадянина або іншого документа, який посвідчує особу заявника;
  6. Квитанція про сплату держмита;
  7. Документ про сплату послуг надання витягу із Державного реєстру.

Допомога у продажу землі сільськогосподарського призначення

Якщо ви плануєте продати земельну ділянку і вам потрібна консультація та допомога досвідчених юристів, звертайтеся у Адвокатське об’єднання «Бачинський та партнери». Наші висококваліфіковані спеціалісти мають великий досвід ведення таких справ. Ми пропонуємо вам допомогу у написанні та укладенні договору щодо земельної ділянки, підготовці необхідних документів чи реєстрації прав. З нами вам не доведеться чекати розгляду вашої заяви протягом 14 днів. Ми допоможемо уникнути «підводних каменів», які можуть вас очікувати під час оформлення продажу землі ОСГ або іншого нерухомого майна.

Ми також пропонуємо супровід у будь-яких інших операціях з нерухомим майном – під час купівлі чи продажу квартири або будинку, дарування, оформлення нерухомого майна як спадщини тощо.  Юристи нашого об’єднання допоможуть вірно оформити усі документи та мінімізувати ризики, пов’язані з операціями з нерухомістю.

Ми також проконсультуємо щодо місцезнаходження юрособи – чи можна зареєструвати підприємство на квартирі.

Якщо вам потрібні послуги юридичних фірм для складення будь-яких договорів у місті Львів, звертайтеся до нас! Ми завжди готові прийти на допомогу.

 

Звертайтесь до нас за контактами:

Kyivstar +380(96) 0020100

Vodafone +380(50)4317084

стаціонар +380(32)2473544

E-mail: ua.legalaid@gmail.com