З початку введення воєнного стану в Україні почала діяти заборона перетину кордону чоловікам віком від 18 до 60 років. Звичайно, із цієї заборони є передбачені законом винятки і часто чоловіки призовного віку перетинають кордон правомірно, проте не менш часто відбуваються спроби незаконного перетину кордону. У цій статті з’ясуємо яка відповідальність за незаконний перетин кордону України загрожує винним та чи є відповідальність за неповернення в Україну.
Нагадуємо, що однією із галузей права, у яких ми надаємо правову допомогу є міграційне право. З будь-яких питань, що стосуються міграційного права, можете звернутись до міграційного адвоката АО “Бачинський та партнери”.
НЕЛЕГАЛЬНИЙ ПЕРЕТИН КОРДОНУ
Незаконний перетин кордону і воєнний час – це або сам факт перетину кордону особою, яка не має права (чоловік віком від 18 до 60 років, який не має підстав для виїзду) або порушення правил перетину кордону.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕЗАКОННИЙ ПЕРЕТИН КОРДОНУ У ВОЄННИЙ ЧАС 2024
Незаконний перетин кордону у військовий час тягне за собою відповідальність, яка передбачена законом. Ця відповідальність може бути адміністративною або кримінальною залежно від кожного конкретного випадку. Далі більш детально розберемо яка відповідальність за незаконний перетин кордону.
КОЛИ МОЖЕ НАСТАТИ КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕЗАКОННИЙ ПЕРЕТИН КОРДОНУ УКРАЇНИ
Незаконний перетин – це порушення правил перетинання державного кордону, і не важливо, з використанням підроблених документів, у багажнику автомобіля або ж через ліс.
Залежно від обставин та способів незаконного перетину державного кордону, кримінальна відповідальність може наставати за такими статтями:
– Стаття 358 КК України: Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів
Кримінальна відповідальність за цією статтею може наставати, якщо особа для перетину кордону використовує підроблені документи. Для прикладу, підроблений паспорт, де зазначено, що чоловіку 17 років, коли фактично вже виповнилося 18 років, підробленні висновки ВЛК про визнання непридатним тощо. Винним може загрожувати штраф або обмеження волі.
– Стаття 369 КК України: Пропозиція, обіцянка або надання неправомірної вигоди службовій особі.
Кримінальна відповідальність за цією статтею настає, якщо особа намагається підкупити прикордонника. При чому, відповідальність настає за саму пропозицію дати хабаря за незаконний пропуск через кордон, незалежно від того чи прикордонник прийняв пропозицію і взяв хабаря та незалежно від того, чи в результаті вдалося перетнути кордон. Такі діяння караються штрафом або позбавленням волі на строк до 4 років.
– Стаття 336 КК України: Ухилення від мобілізації на особливий період, на військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період.
Якщо разом з ухилянтами ловлять і організаторів незаконного перетину кордону, то вже останнім світить ч. 2 ст. 332 Кримінального кодексу України (карається позбавленням волі на строк від 3 до 5 років).
В усіх випадках незаконного перетину кордону чоловіками віком від 18 до 60 років незалежно від способу, їх дії можуть також кваліфікуватися за статтею 336 КК України, оскільки сьогодні найчастіше незаконний перетин здійснюють саме з метою ухилення від призову.
АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕЗАКОННИЙ ПЕРЕТИН КОРДОНУ УКРАЇНИ
Звичайно, бувають інші способи перетину кордону, крім перелічених вище. Зокрема, перетин кордону поза пунктами пропуску (через ліс, річку, у багажнику автомобіля тощо), надання чужого документа при перетині кордону (в тому числі паспорта жінки, відповідно переодягнувшись). У таких випадках буде наставати адміністративна відповідальність, передбачена статтею 204-1 КУпАП: незаконне перетинання або спроба незаконного перетинання державного кордону України. За вчинення цього адміністративного правопорушення передбачено штраф у розмірі від 3 400 до 8 500 гривень або адміністративний арешт на строк до 15 діб з конфіскацією знарядь і засобів вчинення правопорушення.
КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕЗАКОННИЙ ПЕРЕТИН КОРДОНУ ПІД ЧАС ВОЄННОГО СТАНУ: ЩО НАС МОЖЕ ОЧІКУВАТИ?
Не секрет, що з початку введення воєнного стану, законодавство зазнало чималих змін. Так от і щодо незаконного перетину кордону такі зміни пропонуються. У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №7268, яким пропонується доповнити Кримінальний кодекс України спеціальною статтею, яка буде передбачати кримінальну відповідальність саме за незаконний перетин кордону (будь-яким способом) військовозобов’язаними під час дії воєнного стану.
Якщо його буде прийнято, то винним буде загрожувати штраф або позбавлення волі на строк від 3 до 5 років.
ПОКАРАННЯ ЗА НЕЗАКОННИЙ ПЕРЕТИН КОРДОНУ
Покарання за незаконний перетин кордону залежить від виду відповідальності та статті, за якою притягають до відповідальності. Це може бути штраф, обмеження волі або навіть позбавлення волі. Конкретний вид та розмір відповідальності за незаконний перетин кордону у військовий час передбачені у санкції відповідних статей КК України або КУпАПу.
Слід зазначити, що нелегальний пропуск особи через кордон передбачає відповідальність незалежно від того, вдалося особі перетнути кордон чи ні. Тож передбачений або штраф, або позбавлення волі строком від 4 років.
Читайте також: Чи заборонене подвійде громадянство в Україні.
КРИМІНАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕПОВЕРНЕННЯ В УКРАЇНУ
Актуально для теми відповідальності за незаконний перетин кордону також розглянути законопроєкт № 7265, яким пропонувалося встановити кримінальну відповідальність за неповернення в Україну після введення воєнного стану. Кримінальна відповідальність за неповернення в Україну за законопроєктом № 7265 стосувалася б осіб, які перетнули кордон на законних підставах, проте є військовозобов’язаними. Неповернення в Україну відповідно до законопроєкту каралося б позбавленням волі на строк від 5 до 10 років.
6 вересня 2022 року Законопроєкт № 7265 знято з розгляду.
Проте, Адвокатське об’єднання “Бачинський та партнери” і далі відслідковуватиме пропозиції Верховної Ради, пов’язані із встановленням кримінальної відповідальності за неповернення в Україну чи незаконний перетин кордону в Україні під час дії воєнного стану.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕПОВЕРНЕННЯ В УКРАЇНУ ПО СИСТЕМІ ШЛЯХ
Наразі немає позиції держави притягувати до відповідальності саме за факт неповернення в Україну по системі «Шлях». Проте, у правоохоронних органів у такому випадку точно виникнуть питання щодо осіб, які внесли таку людину у систему «Шлях».
Читайте також: хто не підлягає мобілізації в Україні.