Податкова оптимізація – це передусім використання законних методів зменшення податкового навантаження на суб’єкта господарювання.
При оптимізації задіюють пільги, що надані законодавством, зокрема, застосування спрощеної системи оподаткування, сплата ПДВ за пільговою ставкою, податкові послаблення тощо.
Якими ж є основні схеми (методи) податкової оптимізації?
Це може бути, наприклад, дії коли прибуток компанії у вигляді витрат виводиться на фізичних осіб-підприємців з оподаткуванням за системою єдиного податку. Такий метод дозволяє зменшити базу оподаткування податком на прибуток в підприємстві на загальній системі оподаткування.
Також варіантом є формування прибутку в компаніях, зареєстрованих в юрисдикціях з більш вигідною системою оподаткування, ніж українська, при міжнародних операціях за умови побудови власником ланцюга з контрольованих операцій. Це те, що було відомо широкому загалу під спільною назвою “офшори“. Але дана схема є або дорогою, або дуже ризиковою з огляду на те, що ДПС України може зробити донарахування податків.
Ще один метод, який широко застосовується це метод економії на сплаті податків за працевлаштованих робітників шляхом оформлення таких робітників, як суб`єктів підприємницької діяльності на спрощеній системі оподаткування.
Така схема широко використовується на ринку IT-послуг в Україні.
Для оптимізації податків доцільним також є використання податкових пільг.
За Податковим кодексом України податкова пільга надається шляхом:
а) податкового вирахування (знижки);
б) зменшення податкового зобов’язання після нарахування податку та збору;
в) встановлення зниженої ставки податку та збору;
г) звільнення від сплати податку та збору
Зазначу, що платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету.
Контролюючі органи складають зведену інформацію про суми податкових пільг юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців та визначають втрати доходів бюджету внаслідок надання податкових пільг.
Контролюючі органи здійснюють контроль за правильністю надання та обліку податкових пільг, а також їх цільовим використанням, за наявності законодавчого визначення напрямів використання (щодо умовних податкових пільг) та своєчасним поверненням коштів, не сплачених до бюджету внаслідок надання пільги, у разі її надання на поворотній основі.
Ще хотілось би зазначити, що Міністерство фінансів активно запроваджує кращі світові практики боротьби з розмиванням оподатковуваної бази й виведенням прибутку з-під оподаткування (BEPS), а також веде постійну роботу щодо вдосконалення умов конвенцій про уникнення подвійного оподаткування.
Якщо говорити просто, то План дій BEPS – це масштабна реорганізація діючої системи міжнародного оподаткування.
Для України імплементація плану дій BEPS покликана підтримати фінансову стабільність в умовах переходу до вільного руху капіталу, підвищити ефективність податкового регулювання та запровадити єдині вимоги до прозорості ведення бізнесу за міжнародними стандартами.
На шляху до імплементації плану протидії BEPS наша країна з 23.07.2018 приєдналась до Багатосторонньої конвенції щодо виконання заходів, які стосуються угод про оподаткування, з метою протидії розмиванню бази оподаткування та виведенню прибутку з-під оподаткування – Конвенцію MLI. Конвенція MLI дає Україні можливість одночасного внесення змін в усі або деякі діючі Конвенції про уникнення подвійного оподаткування, що значно скорочує тривалі двосторонні переговори з кожною конкретною державою.
Взагалі ми б рекомендували доручити питання податкової оптимізації професіоналам, враховуючи індивідуальні особливості вашого бізнесу та постійно змінне податкове законодавство і в цьому можуть допомогти адвокати АО “Бачинський та партнери“.