Після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо правового статусу іноземців та осіб без громадянства, які брали участь у захисті територіальної цілісності та недоторканності України» певних змін зазнали Закони України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» та «Про громадянство України».
Відтепер іноземці та особи без громадянства, котрі надавали допомогу на території проведення антитерористичної операції, можуть отримати посвідку на тимчасове проживання та, навіть, громадянство України. Розглянемо ці новели законодавства детальніше.
Якщо ви шукаєте імміграційного адвоката для отримання кваліфікованої юридичної допомоги в питаннях імміграції, ми радимо звернутися до нашого адвокатського об’єднання “Бачинський Та Партнери”.
Наші імміграційні адвокати мають значний досвід у супроводженні клієнтів у процесі отримання різноманітних імміграційних віз, зокрема для роботи, навчання, злиття сімей, інвестування та інших цілей. Ми також надаємо юридичну допомогу з питань статусу біженця, отримання громадянства та інших питань імміграції.
Як іноземцю отримати посвідку на тимчасове проживання на підставі участі у захисті територіальної цілісності України?
Для початку необхідно визначити, що саме вважається «допомогою». Закон вказує, що у це поняття включається будь-яка інструкторська допомога, тобто стрілецька, тактична, медична, радіотехнічна, вибухотехнічна та інша. Право звернутись до міграційної служби з метою оформлення посвідки на тимчасове проживання мають іноземці та апатриди, які допомагали:
- підрозділам Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення, Міністерства внутрішніх справ України, залученим до проведення АТО, перебуваючи безпосередньо у районах її проведення, або залученим до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо у районах їх проведення;
- або добровольчим формуванням, які утворились або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України та спільно з вищезазначеними підрозділами брали безпосередню участь в АТО у період її проведення, а також які брали участь у виконанні бойових або службових завдань АТО та/або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях спільно із вищезазначеними підрозділами та добровольчими формуваннями.
За загальним правилом, для оформлення посвідки на тимчасове проживання, іноземець повинен законно знаходитись на території України. Однак, дуже частими є випадки, коли особи, які беруть участь у проведенні АТО, перевищили термін дозволеного перебування в України. Саме тому Закон передбачає, що іноземці, які брали участь у захисті територіальної цілісності України, вважаються такими, що знаходяться на законних підставах на території України з моменту звернення за оформленням посвідки на тимчасове проживання та до дня її отримання.
Важливим є також положення Закону, згідно з яким забороняється примусове повернення згаданих іноземців у країну походження або третю країну, яка вчинила акт агресії проти України, або в країну, яка не визнає територіальну цілісність та суверенітет України або відмовляється визнавати протиправність посягань на територіальну цілісність та суверенітет України.
Для оформлення посвідки на тимчасове проживання на цій підставі, іноземець подає:
- паспортний документ. Закон дає особі право подавати паспорт, термін дії якого закінчився чи який підлягає обміну, якщо для отримання нового документа іноземцю потрібно звернутися до країни громадянства чи постійного проживання, якщо така країна вчинила акт агресії проти України або не визнає територіальну цілісність та суверенітет України, або відмовляється визнавати протиправність посягань на територіальну цілісність та суверенітет України;
- переклад на українську мову паспортного документа;
- поліс медичного страхування;
- документ, що підтверджує сплату адміністративного збору;
- а також один із вказаних документів:
- подання Міністерства оборони України, іншого органу, що здійснює керівництво військовими формуваннями, або правоохоронного органу чи державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, які виконували завдання АТО, здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях; або
- клопотання командира підрозділу Збройних Сил України, інших військових формувань, правоохоронних органів, державного органу спеціального призначення з правоохоронними функціями, що виконував завдання АТО, здійснював заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, оформлене за відповідним зразком; або ж
- рішення суду про встановлення факту належності іноземця до осіб, які брали участь у захисті територіальної цілісності України. Рішення суду подається тільки тоді, коли іноземець отримав письмову відмову в отриманні вищевказаного подання чи клопотання.
Відповідно, для підтвердження статусу особи, яка брала участь у захисті територіальної цілісності України, іноземець повинен мати військовий квиток та укласти контракт про проходження військової служби в ЗСУ відповідно до законодавства.
Звернутись за оформленням посвідки на тимчасове проживання іноземець повинен протягом 6 місяців з дня набрання чинності Законом (з 25 серпня 2019 року).
Посвідка для таких категорій іноземців видається строком на 3 роки. Закон також передбачає положення, що скасовує залежність терміну дії посвідки, отриманої на цій підставі, від терміну дії паспортного документа.
Якщо вам потрібна еміграційна юридична допомога у Львові, то ми можемо рекомендувати звернутися до адвокатського об’єднання “Бачинський Та Партнери”. Ми надаємо професійну та якісну юридичну допомогу з міграційного права та імміграції.
Наші еміграційні адвокати мають великий досвід у вирішенні різноманітних юридичних питань, що пов’язані з міграцією, включаючи оформлення віз, робочих дозволів, імміграційних петицій та багато іншого. Ми також допомагаємо клієнтам отримувати статус біженця та вирішувати питання з імміграційними службами.
Прийняття до громадянства України на підставі участі у захисті територіальної цілісності України
Іноземці, які брали участь у захисті територіальної цілісності України, мають право отримати громадянство України за спрощеною процедурою.
Мова йде про те, що за загальним правилом, для того, щоб бути прийнятим до громадянства України, іноземець повинен дотриматись певних, передбачених законодавством, умов. Однак, на вищевказані категорії іноземців не поширюються певні умови для прийняття до українського громадянства. Зокрема, не поширюються умови щодо:
- безперервного проживання в України протягом 5 років;
- отримання дозволу на імміграцію в Україну до звернення за прийняттям до громадянства;
- володіння українською мовою в обсязі, достатньому для спілкування;
- наявності законних джерел існування.
Проте важливою передумовою звернення за отриманням українського громадянства є отримання посвідки на тимчасове проживання на підставі участі захисті територіальної цілісності України.
Звертаємо також увагу на те, що при зверненні за прийняттям до громадянства України такі категорії іноземців подають не зобов’язання припинити іноземне громадянство (чи декларацію про відсутність іноземного громадянства), а одразу декларацію про відмову від іноземного громадянства. Це положення законодавства фактично дозволяє іноземцю зберегти два громадянства, адже від іноземця не вимагається подання підтвердження припинення свого іноземного громадянства. Відтак, іноземець цілком законно може мати громадянство України та громадянство (чи громадянства) іноземної держави.
В контексті прийняття до громадянства вказаних вище категорій іноземців, слушно зазначити, що підстави неприйняття до українського громадянства не будуть враховуватись тільки у разі, якщо буде встановлено, що рішення прийняті з політичних мотивів відповідними органами держави, яка вчинила акт агресії проти України, або держави, яка не визнає територіальну цілісність та суверенітет України або відмовляється визнавати протиправність посягань на територіальну цілісність та суверенітет України, зокрема, голосувала проти Резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй “Про територіальну цілісність України” від 27 березня 2014 року № 68/262.