З 9 січня 2009 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони банкам змінювати умови договору банківського вкладу та кредитного договору в односторонньому порядку», яким доповнені ст. 1056-1 ЦК України та ч.4 ст. 55 Закону України «Про банки та банківську діяльність», які передбачають заборону банкам в односторонньому порядку збільшувати встановлений розмір процентів за кредитними договорами, укладеними з клієнтами, зокрема, збільшувати розмір процентної ставки за кредитними договорами або зменшувати її розмір за договорами банківського вкладу, за винятком випадків, встановлених законом.
Відповідна норма блокує можливість банків в односторонньому порядку збільшувати процентну ставку за кредитами.
З огляду на практику укладення договорів кредитування – розробка банками власних типових форм договору, умови якого однакові для будь-якого пересічного клієнта і не змінюються банком на його вимогу, – є всі підстави для висновку про те, що договір кредитування є договором приєднання, тому споживач, бажаючи укласти договір, не має можливості впливати на його умови, в тому числі щодо односторонньої зміни процентної ставки.
Необхідно відзначити, що за необґрунтоване підвищення процентної ставки за наданим кредитом, всупереч чинному законодавству України, банки несуть відповідальність відповідно до Закону України “Про захист прав споживачів”, Кодексу України про адміністративні правопорушення Закону України “Про банки і банківську діяльність” та іншими законодавчими актами.
ЗАЛЯКУВАННЯ СУДОМ З БОКУ КРЕДИТОРА, КОЛЕКТОРА
Клієнт повинен розуміти, що залякування кредиторами, колекторами про звернення з позовом до суду зазвичай нікчемні – має право подати позов до суду про стягнення боргу:
Або мікрофінансова компанія, або банк – одним словом «кредитор», який надав позику клієнту на певний строк та на визначених в договорі умовах.
Тому, спочатку необхідно, щоб звернення до суду мікрофінансова компанія, або банк – одним словом «кредитор», який надав позику клієнту на певний або банком було законним, та в подальшому, адвокати АО «Бачинський та партнери» вступають у ведення судових процесів з банками та мфо, оскарження заочних судових рішень першої інстанції та апеляційного суду про стягнення боргу за кредитом.
Природно, що банк всіляко буде намагатися уникнути тривалих судових розглядів, і тому піде на компроміс. Однак не менш важливо, щоб і сам боржник був готовий йти на поступки.
ПРОТИПРАВНІ ДІЇ КОЛЕКТОРІВ
Обов’язком колекторів є фіксація кожної розмови з боржником. Ці матеріали повинні зберігатися протягом трьох років. Також колектор при першій бесіді з боржником повинен представитися, назвати компанію, від імені якої діє, суму простроченої заборгованості, а також правову підставу свого звернення. При недотриманні будь-якої з цих умов боржник має повне право не спілкуватися з колектором.
Боржник також має право вимагати у колектора і кредитодавця документальні підстави звернення колекторів в паперовій формі. Ці документи повинні бути надані в семиденний термін. До цього колекторам суворо заборонено спілкуватися з боржником.
Крім того, НБУ зобов’язав колекторські фірми до 13 серпня 2021 зареєструватися в спеціальному реєстрі. Компанії, які цього не зроблять, втратять право займатися стягненням боргів, а їх подальша діяльність у цій сфері стане об’єктом уваги правоохоронців.
Тепер колекторські компанії повинні відповідати жорстким вимогам:
- перебувати в реєстрі колекторів;
- не порушувати закони про захист прав споживачів;
- мати бездоганну репутацію і прозору структуру власності;
- керівники та працівники компанії повинні відповідати кваліфікаційним вимогам.
За порушення нового закону колекторів і кредиторів чекають санкції – від попереджень і штрафів до призупинення або позбавлення ліцензії, а для колекторів передбачається виключення з реєстру та автоматична заборона на заняття колекторською діяльністю. Для цього достатньо двох підтверджених скарг від споживачів.
ДО КОГО ЗВЕРНУТИСЬ ЗА ДОПОМОГОЮ
Адвокати Адвокатського об’єднання «Бачинський та партнери», у разі необхідності, при залученні інших фахівців у галузі права, зустрічається з клієнтом у зручний для клієнта час, вислуховує проблему клієнта, вивчає документи, надані клієнтом, також вивчає отриману інформацію від Мікрофінансових організаціях, колекторських організацій, банківських установ, та в подальшому, адвокат надає правову оцінку та шляхи вирішення проблеми клієнта.